Scroll To Top

Works Project LP – «Liksom»-tyskere med elektronisk folkemusikk

Plater 14. juni 1999
Artister: Sjangre: ,
Karakter

Som tittelen antyder, kan utgivelsen tolkes som et arbeidsprosjekt, noe det tildels også låter som, selv om jeg antar at det i aller høyeste grad også er meningen her. Å høre på Works Project LP er som å reise med speedtog tilbake til slutten av 70-tallet, hvor de elektroniske instrumentene fremdeles befant seg i sine «barneår».

Med et visst lo-fi preg bør dette likefult være moderne nok for 90-tallspublikummet. Scott 4 spiller på et bredere spekter enn sine forfedre i Kraftwerk, og låter mer moderne i sin form samtidig som materialet virker mer uferdig. Det er ihvertfall tidsriktig nok, og det ferdige resultatet virker faktisk ganske gjennomarbeidet til tross for alle signalene som antyder at det er akkurat hva det ikke er!

I et spor som Lefturno, kjører de Eels- og Beck til én konkret greie, mens de i Das Junior (legg merke til den tyske stavemåten) får til et slags beatlesk trekk i en slags technoballade, krydret med bl.a. akustiske gitarer! I We’re Not The Robots svarer de direkte på Kraftwerks We Are The Robots fra 1978, hvor de ved hjelp av røffe gitarriff og et noe tyngre men likevel luftigere lydbilde bekrefter sin jordiske eksistens.

Videre tar Scott 4 oss med inn i atmosfæriske stemninger (Applied For Release) som folkpublikummet sannsynligvis vil sluke rått om de tør ta sjansen.
Foruten de nevnte referanser, kan det også trekkes linjer til såpass forskjellige ting som Pink Floyd, Joy Division, Neil Young(!), Stevie Wonder(!!) og Arlo Guthrie(!!!).

Alt i alt er Works Project LP et spennende album som inneholder mange artige variasjoner og vendinger over gamle temaer, hvor det beste av alt er at Scott 4 jevnt over får det til å låte moderne og nyskapende.

For å si det på en annen måte, har trioen klart å gjenskape det mest elementære fra de siste 30-40 årenes musikkhistorie på én time og fem minutters spilletid, og det er jo ikke så verst, eller hur?
Ancient & Modern heter avslutningssporet, og mer konsist enn det kan ikke denne platen beskrives!

Om skribenten

kommentarer