Scroll To Top

Contemporary Tradition – Tradisjonell nytenking

Plater 11. mai 2002
Karakter

Nymark Collective er en kvartett unge menn som med Contemporary Tradition leverte hovedstammen av sitt bestillingsverk til Oslo Jazzfestival i fjor.

Dette albumet har blitt en fin miks av den noe mer tradisjonelle jazzen og mer moderne drag mot andre kilder. Med de karibiske føringene, hard bop, og naturlig nok også den mer stemningsmettede nordiske improvisasjonen, har bandet her funnet frem til en formel som fungerer. Som tittelen tilsier er Contemporary Tradition gitt en moderne drakt til det tradisjonelle jazzen. Resultatet er en spennende fusjon av ytterkantene jazzsjangeren har å by på.

Utgivelsen preges av sterke enkeltprestasjoner. Noen ganger kan disse overskygge samspillet, mens regelen heller er at de støter innom partier med en solid sans for gruppas helhetlige uttrykk. Alle fire har en innlevelse i sin musikk som bidrar til flere fine spor. Derfor er dette et variert album. Være seg i et snikende tempo med fokus på den late trompeten til Kåre Nymark Jr, pianotalentet til Tord Gustavsen, eller i de fartssterke rytmeveggene til Mats Eilertsen på bass og Kenneth Ekornes på trommer.

Det er vanskelig å finne seg favorittspor her, da flyten i både låtskriving og produksjon har vært av såpass sterk karakter som den her har vært. Plata preges av en lekenhet som sprer seg over alle sporene; like mye i Root Scoop som i oppstemte Boxfish Walk. Låtskrivertalentet til Nymark og Gustavsen, som har forfattet de fleste sporene denne gangen, er utvilsomt to av de friskeste bekjentskapene undertegnede har oppdaget på lang tid innen tradisjonell jazz.

Deltakerne i kollektivet er en spenstig samling med fartstid fra flere av landets bedre orkestre. Håkon Kornstad Trio, Silje Nergaard Band og Mari Boine Band, er bare noen navn på deres liste. Og deres innsats på denne utgivelsen står ikke langt tilbake for det beste de har vært med på tidligere.

Contemporary Tradition har blitt et fint album som våger ta spranget mellom den ofte distanserte purismen og den kaotiske samtiden.

Om skribenten

kommentarer