Scroll To Top

The Best Of TSW – Glitrende, men unødvendig oppsummering

Plater 14. juni 2002
Artister: Sjangre: ,
Karakter

Låtutvalget er ikke identisk, men naturligvis likevel ganske likt tracklisten fra Absolute The September When – Prestige De La Norvége 89-96, som kom i 1996 – knappe året etter The September When la inn årene. Den største forskjellen ligger i at låtene denne gang ikke er lagt opp i kronologisk rekkefølge, og at samlingen er remastret. Noe som på sin side faktisk sørger for at materialet gis et inntrykk av fremskritt.

Låtene kjenner vi godt fra før, og etter noen år med Morten Abels soloprosjekter friskt i minne, kan det være på sin plass å bli påminnet mannens fortid. For gjenhøret er slående med tanke på hvilken eminent låtskriver Abel er og har vært gjennom årenes løp. Selv tatt i betraktning at de fleste bandmedlemmene har bidratt på komposisjonssiden.

Den ene perlen avløser den andre, stort sett hele samlingen gjennom; A Place To Stop, Comes Around, I Can Take It, Mama, Won’t Tell You No Lie, Speak Your Mind, Where You Go I Go, Sometimes Serious, Nightflight og naturligvis Bullet Me er alle inkludert, for å trekke frem noen av høydepunktene. Forøvrig bare godlåter som vitner om at The September When har fortjent stemplet som nittitallets største norske popnavn. Noe de klarte å bli med bare fire ordinære studioalbum bak seg.

Den kanskje største forskjellen på The Best Of TSW og Prestige De La Norvége er bonussporene, som utgjør de fire siste av totalt 21 spor. Her er Hodet Over Vannet (Abel i duett med DumDum Boys’ Prebble Houmb), Beatles-coveren Come Together, Strengelegen (hentet fra et hyllest-album til Gasolin’) og remiksen av Bullet Me (Volcano 2000 Mix). Ingen av disse kan riktignok måle seg med originalmaterialet, men fungerer snarere som en kuriositet for fansen.

Totalt sett er dette et samlealbum som ved hjelp av massiv TV-annonsering garantert vil få folk til å handle inn musikk de sannsynligvis allerede har stående i CD-hyllen. Urettferdig med tanke på alle glitrende nye plater som er ute på markedet. Men her snakker vi i det minste om en like glitrende samling norsk pophistorie fra nittitallet…

Om skribenten

kommentarer