Scroll To Top

Out Of Season – Magisk melankoli

Plater 6. november 2002
Karakter

Disse to albumene representerer for meg noe av det mest genuine vi ble servert på hele nittitallet; soul og blues framført av de hviteste britene i verden.

Det er godt å melde at det fremdeles er genuin musikk det dreier seg om for vokalist Beth Gibbons. Out Of Season er resultatet av et samarbeid med Paul Webb fra Talk Talk (alias Rustin Man). De dunkle beatene fra lydalkymisten Geoff Barrow er byttet ut med et lydbilde i en mer klassisk singer/songwriter-tradisjon. Resultatet er ikke så radikalt annerledes som man kanskje kunne tro. Portishead lager først og fremst tidløs musikk, og det er det vi får servert her også.

De ti låtene på Out Of Season er pakket inn på den lekreste måten jeg har hørt på år og dag. Ved første møte kan plata virke nedstrippet og naken, men etter hvert åpenbarer alle detaljene seg. Strykere, blåsere og forsiktige elektroniske elementer bidrar på flere låter uten at det noen gang føles produsert eller overlesset ut. Albumet har et klassisk sound, som ikke er forankret i trender eller moteriktige lydidealer, noe som gir mange plusspoeng i min bok.

På denne plata beviser Beth Gibbons at lavmælt og melankolsk ikke nødvendigvis betyr forsiktig og slapt. Tvert i mot; Gibbons har gjennom hele plata en tilstedeværelse og intensitet som få gjør henne etter. Når hun på åpningslåta Mysteries hvisker «God knows how I adore this life» blir i alle fall denne lytter dypt beveget.

Det kommer alltid ett skred av melankolske lavmælte plater på høsten. Det gjør alltid godt med litt lidelse, angst og generell miserabelhet når vinteren nærmer seg. Beth Gibbons har med Out Of Season levert det sterkeste bidraget innen denne tradisjonen på veldig, veldig lenge. For en gangs skyld tror jeg faktisk ikke jeg overdriver når jeg lanserer denne som en framtidig klassiker. Så fint er det faktisk.

«Beauty’s got a hold on me» synges det på Sand River. Jeg tror kanskje skjønnhet har taket på meg også. Det er i alle fall en god forklaring på hvorfor jeg ikke klarer å slutte å spille denne plata.

Om skribenten

kommentarer