Scroll To Top

Music From The Miramax Motion Picture Cold Mountain – Stødig lydspor

Plater 9. februar 2004
Artister: Sjangre:
Karakter

Uten å ha sett filmen er denne anmelder temmelig sikker på at The White Stripes-sjefens prestasjoner på lerretet neppe kan overgå hans bidrag på dette albumet. Han åpner platen med en svært overbevisende naken tolkning av trad-låten Wayfaring Stranger. Naken bluegrass er også stikkordet for hans, såvel som for de øvrige bidragsyternes innsats på soundtracket.

Men Jack White er ikke den eneste som imponerer her. Spesielt gjør ellers countryesset Alison Krauss seg bemerket gjennom sine to bidrag; The Scarlet Tide og You Will Be My Ain True Love. Overraskende nok er ikke disse originale tradmelodier hentet fra 1800-tallet, men derimot nykomponert materiale signert Elvis Costello, Henry Burnett og Sting(!).

Det meste av materialet som er innlemmet på Music From The Miramax Motion Picture Cold Mountain er likevel opprinnelige tradisjonelle sanger plukket fra før og rundt perioden filmens handling er lagt til. Spesielt gjeldende blant dem gjør I Wish My Baby Was Born seg, et spor som her er fremført av Tim Eriksen, Riley Baugus & Tim O’Brien.

Eriksen og Baugus’ duett The Cuckoo og førstnevntes tolkning av Am I Born To Die? viker ikke mindre for de forannevnte. Jack White med sine ytterligere fire tolkninger; Walter Jacobs- og Lonnie Carters Sittin’ On Top Of The World, hans egen Never Far Away (som ikke er med i selve filmen, red.anm.), samt trad-innslagene Christmas Time Will Soon Be Over og Great High Mountain, indikerer på sett og vis at White Stripes-sjefen kan betraktes som albumets hovedartist. White passer for øvrig like godt i bluegrass-drakten som i de rød-hvite kostymene vi ellers er vant til å se ham opptre i.

Videre er Cold Mountain krydret med innslag fra Reeltime Travelers, Stuart Duncan & Dirk Powell, a capella-sang av Cassie Franklin (heller ikke brukt i filmen, red.anm.) og gospelkorsang av Sacret Heart Singers. Men Gabriel Yareds klassiske tema fra filmen kunne med fordel ha vært utelatt fra soundtracket fordi det bryter kraftig med og passer ikke inn i settingen kombinert med bluegrasstonene som ellers preger innholdet på platen. Heldigvis er dette plassert til slutt.

Cold Mountain inneholder nok god musikk til at albumet står stødig på egne ben, helt uavhengig av filmen, som sådan. Og skulle filmen vise seg å være i nærheten av samme nivå som det T Bone Burnett her har snekret sammen, er faren stor for at vi har med en av årets store vinnere å gjøre både når neste års Grammy- og Oscarstatuetter skal deles ut.

Om skribenten

kommentarer