Scroll To Top

Legion Of Boom – Rykning i rockefoten

Plater 28. juli 2004
Karakter

Gryuppens musikalske oppskrift er en sikker vinner skal vi tro DanceStar USA Awards. Med utgivelsen Legion Of Boom gikk The Crystal Methods i år av med prisene for Best Album, Best Single og Best Act.

Også i 2001 fikk de prisen for beste elektroniske album, den gang med albumet Tweekend. De har i tillegg, også gitt ut Vegas (1997). Årets utgivelse Legion Of Boom er deres tredje og hittil kanskje beste.

Ken Jordan og Scott Kirkland som utgjør bandet, har tidligere samarbeidet med en rekke andre kjente musikere. På Legions of Boom fått med seg ingen ringere enn John Garcia (ex-Kyuss), Wes Borland (ex- Limp Bizkit), Rahzel (The Roots) og Milla Jovovich (fotomodell, skuespiller og musiker).

Musikkmessig er en sammenlikning med The Chemical Brothers naturlig. The Crystal Method varmet opp for The Chemical Brothers i 1995, den gang de het The Dust Brothers. Men i dag står altså The Crystal Method godt på egne ben.

Musikken er utvilsomt suggererende og godt produsert. og faller helt sikkert i god jord hos danseløvene, men plata pløyer ingen ny jord. Stadig får en følelsen av å ha hørt dette før, og skip-knappen på fjernkontrollen er aldri langt unna.

Av høydepunkter på albumet finner vi blant annet The American Way, hvor hip-hop røttene kommer til overflaten ved hjelp av ”the human beatbox” Rahzel. I den litt etniskinspirerte I Know It´s You med Milla Jovovich, skaper Millas vokal et drømmende og mystisk sound, noe som gjør seg godt i denne settingen. Verdt å nevne er også de mer rocka låtene som Born Too Slow og Weapons of Mass Distortion. Her er gitarene framtredende, og med John Garcia på vokal blir dette nærmest som rockelåter å regne.

Litt urovekkende er det likevel at høydepunktene på dette albumet, er de sangene med gjesteartister. Det er ikke å feie under teppet at disse sangene er de mest spennende, og at albumet uten disse hadde blitt et stort gjesp.

The Crystal Method følger med Legions of Boom en sikker, men godt brukt formel for dansemusikk. Dette albumet sprenger ingen nye grenser, men kan for de interesserte til gjengjeld love flere svette timer i dunkel belysning på dansegulvet.

Om skribenten

kommentarer