Scroll To Top

The Dresden Dolls – Intellektuell cabaretgoth

Plater 17. januar 2005
Artister: Sjangre: , ,
Karakter

Ved første øyekast kan The Dresden Dolls minne om et hvilket som helst annet deprimert gothband. Men skraper man litt på overflaten kommer en betydelig mer kjønnsmoden og elegant konstellasjon til syne. Med sin egentitulerte sjangerbetegnelse ‘Brechtiansk punkcabaret’ (!) har undergrunnsheltene på få år rukket å befeste sin posisjon som noe for seg selv innen den mørkere delen av rocken.

Høres dette teatralsk ut? Det er det! Lyden av The Dresden Dolls er som lydsporet til et teaterstykke av Berthold Brecht, med groteske overdrivelser, metanreferanser og et tekstinnhold som faktisk fortjener ordet kompromissløst. Gjennom barokke lydkulisser som truer med å sprenge grenser viser det tohodete trollet seg fram både med sin smilende og, klart oftest, ulykksalige side.

Samtlige sanger er skrevet og fremført av Amanda Palmer, som også trakterer det nesten alltid tilstedeværende pianoet. Hun synger med innlevelse og affektert engasjement der stemmen ikke imponerer i seg selv, og vinner mye på det. Sammen med Brian Viglione på trommer og gitar samt et lass med gjestemusikere utgjør de en musikalsk konstellasjon som ligner på mye, men som samtidig er noe for seg selv.

Utgangspunktet for den produktive duoens musikk er altså nært knyttet til Berthold Brechts syn på teaterkunsten samt Kurt Weills tilnærming til den musikalske ledsagelsen. Dermed er det også klare musikalske referanser til gammel Nick Cave, Tom Waits, P.J. Harvey, The Residents, The Beatles og selvsagt en endeløs rekke artister på kanten mellom det heslige, det uttrykksfulle og det vakre.

Det er med andre ord langt fra Sound Of Music dette, men det nærmer seg heldigvis heller aldri den sjeldent særlig vellykkede «rockeoperaen». Tekst og musikk utgjør en slags infam teaterrock som både behager og forstyrrer. Mollpreget er gjennomgående, men slår aldri over i overdrevent føleri eller påtatt kynisme. Best er de i ytterpunktene, når korthuset dirrer og truer med å ramle over ende eller når de i intime øyeblikk nærmer seg de mer flokete aspektene av menneskelivet.

The Dresden Dolls er vel verdt å sjekke ut for den søkende lytter med sans for mørk og teatralsk pianorock.

Om skribenten

Øyvind Svaleng

Bibliotekkonsulent, bosatt i Drammen. Twitter: @swazi98chafin Last.fm: last.fm/user/Swazi Rateyourmusic: rateyourmusic.com/~swazi98chafin

kommentarer