Panorama fyller ti år

Panorama fyller ti år

Fra klokken 19 og utover byr vi på god musikk og stemning – helt i tråd med hva en storslått markering av denne sorten krever. Foruten tre DJ’s håndplukket fra egne rekker, skal du heller ikke se bort fra at et kjent band eller tre vil komme til å innta scenen.

En av Norges tidligste nettpublikasjoner handlet den gang som nå først og fremst om musikk. Under slagordet ”en verden av plater” ble Pan Music Guide – senere Panorama – lansert før noen andre nettaviser så sitt tilsnitt å benytte nettet som formidlingskanal.

For ti år siden, nærmere bestemt i 1995, var internett et forholdsvis nytt fenomen for folk flest, mens utvalget av interessante nettsteder var beskjedent. Iallfall sett med norske øyne. Dette resulterte i at Norges første musikkavis på nett ble introdusert før noen av dagsavisene anså internett som en aktuell formidlingskanal for nyheter og annet aktuelt stoff. Da for eksempel Dagbladet feiret sitt tiårsjubileum tidligere i år, hadde Panorama allerede vært på lufta i ti år og noen uker.

Startet som plateguide
Onsdag 1. mars 1995 gikk altså startskuddet for plateguiden Pan Music Guide, som der og da hadde som formål å orientere platekjøperne om hvilke nye plater som burde være verdt å sjekke ut. Nettstedet, den gang med base i Bergen, henvendte seg i utgangspunktet til de som definerte seg selv som hakket over gjennomsnittlig musikkinteressert, den samme målgruppen som fremdeles karakteriserer Panoramas lesere.

Publikasjonen konsentrerte seg på dette tidspunktet kun om plateutgivelser, og var utover dette ikke ansett som en generell nyhetskilde til musikkstoff, selv om konsertanmeldelser og fokusering på klassikere fra rockens historie også på et tidlig tidspunkt ble en del av innholdet i musikkavisen. Hovedadressen til forsiden var noe så avansert som http://www.internet.no/pan/norsk/index.html.

Året etter ble blant annet nyheter og egne topp 40-lister innlemmet i ”plateguiden”, og i april 1997 ble navnet endret til Panorama. Samtidig definerte domenet panorama.no at det nå var snakk om en fullverdig musikkavis, som fremdeles på dette tidspunktet var mer eller mindre alene på det norske musikkavismarkedet på nett.

Med Hansa Borg Bryggerier i ryggen var også finansieringen av Panorama sikret, mens publikasjonen noe utilsiktet ble en del av den store dotcom-bølgen som etter hvert spredte rundt seg på nettet mot slutten av nittitallet. Dette medførte en eksplosiv og overdimensjonert etterspørsel etter produktet Panorama, som i 1999 var en økonomisk, så vel som en fagmessig suksess. Men da dotcom-boblen sprakk sommeren etter, omtrent samtidig som Hansa trakk seg ut av samarbeidet, ble publikasjonen stående tilbake på bar bakke. Alt dette etter en rekke henvendelser fra store norske og internasjonale nettportaler som ønsket å overta driften.

Etter en selektiv vurdering av ”kandidatene” i løpet av forsommeren 2000, vel vitende om at om eventyret og utviklingen av Panorama skulle kunne fortsette så måtte det satses nå eller aldri – eller eventuelt måtte det hele baseres på frivillig innsats fra medarbeidernes side.

Satset tross nedgangstider
Panorama var i ferd med å bygge seg opp, og hadde på dette tidspunktet markert seg som en av de viktigste nettpublikasjonene med fokus på musikkstoff på norsk. Til tross for nedgangstider og ekstremt dårlige kår, valgte staben likevel å satse videre på Panorama. Noe som resulterte i en stadig mer profesjonell redaksjon, med avdelinger spredt i alle de største byene i Norge, samt med medarbeidere lokalisert på en rekke mindre studiesteder.

Fra 2001 til 2003 eksperimenterte Panorama med å levere bilag om musikk til gratisavisen Skum, hvilket medførte at Panorama også kom i papirform, mens hovedkontoret samtidig ble flyttet fra Bergen til Oslo. Og i disse dager, altså ti år etter starten, er Panorama i ferd med å etablere seg på nytt. Denne gang i nyoppussede lokaler i Grensen 9, og med gode musikalske naboer i korridorene som Garage Oslo, bpop Management og bookigbyrået GoldStar Music.

Dagfinn Bergesen

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.