Cassadaga – Bittersøt og melankolsk

Cassadaga er et av Bright Eyes‘ sterkeste album så langt, et gjennomført og helstøpt bidrag til bandets katalog – med perfekt produksjon – ikke for glatt og ikke for rusten. Tråden følges fra de tidligere utgivelsene og ingen fans vil bli overrasket. Det er snakk om indierock, eller alternativ populærmusikk, nærmest etter læreboka – og det er ment som en kompliment. Dette er musikk som appellerer til musikknerden i deg – noe som i alle fall et kompliment.

Cassadaga preges, i likhet med tidligere utgivelser av Conor Obersts litt tørre, klagende og bittersøte stemme, som fremfører de underfundige og høyst lytteverdige tekstene. Som lytter kan man få vel så mye ut av tekstene på dette albumet som av musikken. For undertegnede fremstår flere av låtene som poesifremføringer med vakkert og gjennomtenkt musikalsk akkompagnement.

Best er Cassadaga på sitt midtparti, der strutter den av energi og levende samspill mellom gitar, piano, slagverk og strykere som er en fryd sammen med Obersts omtalte stemme. Nevnes bør Make A Plan To Love Me, med pikekor og strykere man må elske, Soul Singer In A Session Band, en vals med kvinnelig støtte i Sleater-Kinney-trommis Janet Weiss, og låten som lukter mest av ørken og gammel country musikk: Middleman.

Albumet åpner, som forventet, med tilsynelatende meningsløst prat til usammenhengende musikk og avslutter litt i overkant rolig og melankolsk. De rolige avslutningslåtene er langt ifra svake, de er snarer sterke som enkeltlåter, men etter det langt mer spennende midtpartiet blir de litt beskjedne.

Av kuriosa kan det nevnes at Cassadaga er en liten by i Florida, kjent for sin åndelige og spirituelle befolkning. Med albumet følger en ”spectral decoder” som gjør omslaget leselig. Men som alt de gjør er også coveret seriøst; dedikeringen ”For Sabina…” i coveret henspeiler på harpisten Bright Eyes turnerte med, Sabrina Duim som omkom tidligere i år.

Oppsummert har Bright Eyes nok en gang levert de varene som forventes og det er med en enda fyldigere musikalsk koffert han kommer til Norge og Hovefestivalen denne sommeren. Det blir mange runder i spilleren for Cassadaga og dens bittersøte melankolske indierock før den tid.

Erik Sætrang Amundsen

Har skrevet for Panorama siden starten av 2000-tallet.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.