Scroll To Top

The Alexandria Quartet – Best når de gir jernet

Plater 28. februar 2008
Karakter

Bandet fra Haugesund og med base i Bergen har to år på baken og på den relative korte tiden har bandet klart å gjøre seg bemerket. De har stått på Den Nasjonale Scene i Bergen under teaterstykket Falne Engler av Gunnar Staalesen hvor de spilte The Harpers, et oppdiktet Bergen Beat-band som hadde en sentral plass i Staalesens krimroman. Og i følge de positive tilbakemeldingene de fikk av bergenspressen klarte de seg utmerket. I tillegg har de platedebutert med en ep som gjennomgående fikk gode kritikker. Nå er altså bandets debutalbum klart.

The Alexandria Quartet har de fleste av sine inspirasjonskilder og favorittband i Storbritannia og det er ikke så veldig vanskelig å høre på det selvtitulerte debutalbumet. Her er det nemlig ikke vanskelig å høre band som Coldplay, tidlig Radiohead og gitarriff hentet fra U2s rikholdige arkiv, men det er også hentet inspirasjon og ideer i vårt eget land og da aller tydeligst band som Pogo Pops og fjorårets store overraskelse Howl.

Til og med Kurt Nilsen kan høres og da spesielt i vokalen på guttas mer neddempede materiale. Det betyr likevel ikke at bandet etteraper og regelrett plagierer sine favoritter. Stjeling er som kjent lov i popen og The Alexandria Quartet tilfører de ti selvkomponerte låtene mer enn nok egenart og særpreg til at det blir ”legalt” og vel så det. Det er også verdt å nevne Geir Luedys utsøkte produksjon som har trimmet lyden akkurat passe snilt og laget en popvennlig plate som gir nok av plass til bandets rocktilløp.

Bandets definitive styrke er de mer uptempo låtene og når gutta pøser på med gitarriff og sugende rytmer med trøkk i, er de klart best. På de mer snillere låtene og balladene forsvinner engasjementet og den smittende energien en smule. Videre er det mindre egenart å spore og det er tydelig at ikke alle låtene innehar de kvalitetene som skal til på de mer nakne sangene. Noen av låtene sklir ut i ingenting og tar aldri helt av, men de er heldigvis i klart mindretall.

Gjennomgangsmelodien er at dette er en finfin debut og låter som for eksempel åpningskuttet Leaving You With The Music, Get Lost In The City og Goodbye Future Boy skiller seg mest positivt ut på en plate som lover godt for fremtiden.

Om skribenten

Dagfinn Bergesen

kommentarer