Scroll To Top

Rush – Retrospective 3 – En retrospektiv tilstrømning

Plater 8. mars 2009
Artister: Sjangre:
Karakter

Mens flere band rett og slett var ferdige etter det mildt sagt interessante 80-tallet, fortsatte Rush med sine eksperimentelle, musikalske genistreker. De klarte med andre ord, på en suksessfull måte, å krysse over til 90-tallet. Men før dette var mulig, indikerte prog-rock trioen at de fortsatt var relevante med et album med navn Presto.

Sistnevnte brakte lytteren på en mer tromme, bass og gitarorientert gjennomgang, med synthesizere plassert bakerst i rekken hvor mange fans mente den hadde sin vesentlige plass. Intellektuelle basslinjer og utsøkte overganger skulle fortsette å bli en stor betydning for Rush, og som spiller sin signifikante del av Presto. På Retrospective 3, er tittellåten og The Pass de utnevnte. Sporene er omgitt av et fyldigere og mer kraftfullt lydbilde, siden de har blitt remastred med bedre lyd.

Alle albumene har en form for markant betydning i bandets karriere. Og på samlingen er hele fire komposisjoner fra Roll The Bones – som ble utgitt i det utsøkte musikkåret 1991 – representert. Albumet er et av de sterkeste tekstmessig, og komposisjonene representerer en allegori for livet. Tittellåten, Dreamline, Bravado og Ghost of a Chance er fremragende, og kan bli betraktet som et av bandets beste komposisjoner fra 90-tallet. Som deres forgjenger, hadde de enkelte instrumentene gått igjennom en omveltning. Gitarsporene kom mer frempå i arrangementene, mens de elektroniske tangentinstrumentene hadde blitt lagt i bakgrunn.

Etter all forakt, blir Counterparts og Test For Echo fortsatt undervurdert av en musikknasjon. Animate, Nobody’s Hero og instrumentale Leave That Thing Alone representerer Counterparts, med en formel av impertinent, energi og effektivitet. Driven fra Test For Echo, låter like tett, bombastisk og driftig som i 1996.

Utgivelsen av Vapor Trails i 2002, førte til at en flokk av trofaste fans, hylte i sjokk angående lydbildet. Og som svar på tiltale, gir Rush oss noen merkelige remixer av One Little Victory og Eartshine. Hvor bassgangene og trommesporene er utrolig polerte og falske. Workin` Them Angels og Far Cry er representative fra Snakes & Arrows. Intensiteten fra deres tidligere album, og eksperimenteringer med akustiske instrumentering fyller albumet.

Retrospective 3 tar oss med på en tur igjennom Rush’s musikalske historie fra 1987-2007. Og la oss håpe på Retrospective 4 i fremtiden.

Om skribenten

kommentarer