MySpace i trøbbel

MySpace i trøbbel

Det sosiale nettstedet MySpace brukes fremdeles som markedsføringsverktøy av titusenvis av håpefulle artister og band, men populariteten har sunket parallellt med at Facebook og YouTube har styrket sine stillinger. I sine velmaktsdager hadde nettstedet over 100 millioner aktive brukere. I november i fjor var tallet nede i 54,4 millioner unike brukere, ifølge comScore, og tendensen er dalende.

I dag ble det klart at Rupert Murdochs News Corp, som kjøpte MySpace for 580 millioner dollar i 2005, i løpet av et par uker vil gi 500 av selskapets 1100 ansatte sparken. Det antas at Murdoch slanker MySpace for å gjøre den fallerte nettkjempen til et mer attraktivt kjøpsobjekt.

Teknolologiskribent Erik Sherman i BNET mener MySpace er inne i en dødsspiral, og at det er et spørsmål om tid før selskapet går under. Han er svært bekymret for hva som skjer med opplysningene til millioner av brukere den dagen MySpace må stenge dørene.

Henning Poulsen

Jeg har skrevet for Panorama siden 2000, og de senere årene har jeg fungert som nettavisens redaktør. Jeg er utdannet journalist og jobber i kommunikasjonsbransjen. På fritiden har musikkhobbyen etter hvert fått konkurranse av ølbrygging.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.