Categories: Plater

The Cup – Hyggelig dramatikk

Overraskelsen heter Billion Dollar Mission, kommer fra Oslo, har varmet opp for band som Fugazi og At The Drive-In og spiller etter eget utsagn post-hardcore. Deres andre utgivelse heter The Cup og er gitt ut på New York-labelen Immigrant Sun Records.

Jeg er ikke spesielt glad i genre-båssetting og sammenligninger med andre band, mens andre skal båssette for en hver pris. Hvis jeg må sammenligne Billion Dollar Mission med noen, måtte det bli en mindre fatalistisk utgave av før nevnte At The Drive-In. Dere sistnevnte aggressivt og mektig trykker budskapet sitt inn, sverger Billion Dollar Mission til en mer melodiøs fremtoning og smyger musikken sin inn bakdøra.

Låta Tenderless åpner EP-en og jeg må innrømme at jeg var skeptisk da de første kordene ble hamret fram. Frykten for at dette kom til å bli ensformig hardcore-aktig musikk satt løst. Men frykten ble rask overmannet av lettelse og forsiktig tramping med foten. Ikke bare fordi det rocket, men på grunn av dynamikken og den flotte flyten mellom hardt og vakkert. Arild Dahlens vokal er riktignok rimelig begrenset og ensformig, men det kler musikken på en fin måte.

Den virkelige oppturen kommer likevel først med andresporet Lefthanded Heroes som er en dramaturgisk flott låt der gitarene og rytmeseksjonen flettes sammen i deilig dramatikk. Så setter det popflørtende refrenget inn og setter seg raskt fast. Vakkert er dette og ikke mindre en knallsterk låt! Det var også interessant for anmelderen personlig å oppdage at han faktisk hadde sett og hørt Billion Dollar Mission på det heller patetiske programmet Ungdomsnett en gang før jul, der bandet gjorde en god figur, uten å imponere.

Remember Me? fortsetter i samme spor og bemerker seg ved sin tunge rytme og på en eller annen måte jeg ikke kan forklare, med mere helhet. Også flott. Tittellåta avslutter EP-en og er den «rolige» hvor Dahlen ikler seg en noe mildere vokal. En noe mer anonym låt som aldri riktig fester seg, men har en nydelig gitar som driver låta fram.

The Cup er en hyggelig EP som først fremst viser et band med potensiale til å lage mektige låter med gode refreng, men som ennå mangler det lille ekstra for å ta dem over toppen. Tror nøkkelen ligger i å utvikle og fokusere mer på den flotte dramatikken som ligger i bunn

Frode Fossvold-Jørum

Skrev min første anmeldelse for Panorama i 1999 og har siden holdt det gående. Svak for den gode melodi og fengende gitarriff. I spekteret mellom metal og gitarpop er der jeg trives best, men hører gjerne på både jazz og hiphop. Singer-songwriters kjeder meg stort sett. Bachelor i kulturarbeid og stort sett jobbet innenfor kultur. Jobber til daglig som kommunikasjonsrådgiver ved NTNU. Har også podkasten "Musikkelskerne" som startet sommeren 2021. Fotograferer også en del og har et bra arkiv med konsertfoto. Hevder ikke å vite bedre enn deg. Følg meg på Spotify: http://open.spotify.com/user/rawky Last.fm: http://www.last.fm/user/rawky/

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago