Categories: Plater

Experience: Jill Scott 826+ – Den nye souldronningen

Jill Scott bedriver nu-soul. Dog ikke den glatte / kjedelige / kvalmende soulpopen som spys ut på det amerikanske markedet. Dette er langt fra Toni Braxton og Gabrielle. En hip hopens Patti Smith, sies det om henne. Denne doble skiva, med en live-CD og en studio-CD, er mer soul, R&B og jazz enn hip hop.

Debuten Who Is Jill Scott (2000) oste av kjølig selvsikkerhet – en selvsikkerhet som også preger studioinnspillingene her. Vi har hørt Erykah Badu og Angie Stone stråle med noe av det samme – og folkens, denne gangen er det hissende sexy – rett og slett pirrende. Frøken Scott besitter en drømmende stemme hvor sol skinner i blå røyk. Stemmen kan ses som en syntese av Badu, Lauryn Hill og Beth Gibbons i Portishead. Andre ganger; en myndig mama med mørk og kraftfull røst – særlig på liveinnspillingene.

Den oser nemlig av Motown-takter og god, gammel soul fra tida før elektronikken kom. Fra de dype musikkjellere, så å si. Fete blåserrekker i fleng her, hvor Scott tidvis minner om Gladys Night.

Flere av låtene er fra debutplata, deriblant killeren One Is The Magic, her i en forrykende og intens versjon. Heftig. Pulshevende er også Do You Remember, også den fra debuten, framført med overbevisning i løpet av nesten ni mektige minutter. Groovy.

Tekstene kretser stort sett rundt det evige Forholdet. Dama later ikke til å være typen som lar seg herse med av menn. I hitlåta fra i fjor, Gettin’ In The Way, sier hun blant annet: «You better back down before you get smacked down.»

De mer moderne innslagene finnes på studioplata. Scott har blant annet invitert de britiske drum’n’bass-gutta i 4 Hero til bords i Gotta Get Up. Common deltar på High Post Brotha.

Sweet Justice, den flotteste av studiolåtene; svevende, kilende, ertende, er uimotståelig. Suggererende The Thickness er ikke for de pripne. Den er historien om en ikke fullt så vever dame som likevel har sexappeal: «..they wanna fuck her / they wanna rub their dicks on her precious clitoris..». Flotte Free er prolog og epilog. Og hypnotisk trip hop. Vi vil ha hele låta – samlet – gjerne neste gang.

Man kan selvsagt spørre seg hvorfor hun gir ut en dobbel-CD med både live- og studiomateriale. Uansett er Jill Scott elektrisk live, og studiolåtene lover godt for neste plate. Vi gleder oss.

Dag Yngve Dahle

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago