Categories: Plater

The Donca Matic Singalongs – Leken men ujevn

Et stort skille fra da til nå er at Xploding Plastix i mellomtiden har gått fra undergrunnslabelen Beatservice til majorselskapet Sony. Det faktum at Hallvard W. Hagen og Jens Petter Nilsen i tillegg har bygget opp et solid fotfeste på elektronikascenen i både inn- og utland, bidrar ikke uventet til at duoen har hatt mer ressurser i bunn fremfor utgivelsen av The Donca Matic Singalongs. Det merkes på flere måter; både i positiv og negativ forstand.

Gjesteopptredener fra størrelser som Saint Etiennes Sarah Cracknell og Eek A Mouse gjør også sitt til at albumet tilføres detaljer som bygger opp bandets allerede sterke posisjon innenfor sitt sjangersegment.

Så mye er i utgangspunktet tilrettelagt for at Xploding Plastix nå burde nærme seg målet som en av sjangerens virkelig store navn. Og ingenting hadde vært hyggeligere enn å kunne bekrefte nettopp det. Men så enkelt er det dessverre ikke. For selv om Hallvard og Jens Petter – eller Straight Randy og Uri Suggestive som de kaller seg nå – utvilsomt må ha hatt det moro i studio og lekt hensynsløst med lydeffekter såvel som merkverdige låttitler, er det ikke alt på dette albumet som blir like spennende lytting.

Innholdet på The Doncamatic Singalongs beveger seg med andre ord i bølgedaler, og når både sine topper og sine bunner. Best er Xploding Plastix i singelsporene; i Sunset Spirals med Sarah Cracknell på vokal, samt i The Famous Biting Guy som først var å finne på EP-en Benevolent Volume Lurkings som kom i vår. Smått elegante Geigerteller, lekne The Snarling (den med Eek A Mouse), Tripwire og sistesporet Huncher er alle innslag som på hvert sitt vis også har sin sjarm. Men når gutta leker Kraftwerk, som i The Cave In Proper, eller når de lager jazzifisert improvisasjonstekno som i One Bullet Fits All, så har oppskriften i begge tilfeller blitt fulgt bedre av andre tidligere. Og når platas resterende materiale er av mer eller mindre likegyldig karakter, kan heller ikke albumet sett under ett karakteriseres som en milepæl i duoens historie til nå.

Alt i alt står The Donca Matic Singalongs tilbake som en delvis vellykket oppfølger fra Xploding Plastix, men som likevel ikke holder helt inn til mål.

NB! I salg fra mandag 29. september 2003.

Paul A. Nordal

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago