Categories: Plater

Interventions & Lullabies – Mens vi venter på sommeren…

Her har du klassisk pop som går det meste innen sjangeren en høy gang. Følelsen av at dette skrives sen og mørk desemberkveld, mens høststormene sender noen spredte kast over fjellet og i ytterveggen svinner fort i selskap med Interventions And Lullabies.

Nate Ruess og Sam Means er duoen som ga blaffen i å spille punk og ga seg heller hen til popsnekringsfaget. At det var et klokt karrierevalg skal ingen tvile på. Paret begynner allerede å gjøre seg bemerket på den andre siden av Atlanteren, til tross for at de ikke lager kalkulert MTV-popmusikk.

The Format produserer indiepop med klassiske strøk av amerikaniserte melodier, som etter et par lytt fester seg og kiler i øret. På den måten fremstår de både som alternative og spiselige for de konservative sjangerradioene der borte. Det er derfor heller ingen grunn til at de to ikke skal kunne gjøre det bra på denne siden av dammen. Tilhengere av band som Jimmy Eat World plikter i hvert fall å sjekke ut The Format, som faktisk også kommer fra Phoenix, Arizona. Potensialet og låtskrivertalentene er det i alle fall ingenting galt med.

Stilen har et lett akustisk preg over seg og foregår hovedsaklig i et up-tempo-terreng med deilig flerstemt sang, håndklapp og en positiv fremtoning. Albumet som helhet trenger som sagt en par gjennomlytninger, men inneholder like fullt umiddelbare låter som The First Single (første single og bandets første innspilte låt noensinne) og Let’s Make This A Moment In Crime. Med disse på repetoraet er det ikke vanskelig å henge med fra første akkord. De to nevnte låtene var også med på sommerens EP-utgivelse, men er spilt inn på nytt til dette albumet. Andre spor som peker seg ut er eksempelvis Sore Thumb og Wait, Wait, Wait.

Interventions And Lullabies er latterlig enkelt å anbefale nå som kulda for alvor setter inn. Trenger du en lykkepille når vinterdepresjonen kommer sigende, så vil The Formats debut være en av de beste måtene å komme seg over kneika på. Så kan du tenke på sommeren og dagdrømme om sommerkjoler, brune kropper og sval vind som rusker forsiktig i håret.

Frode Fossvold-Jørum

Skrev min første anmeldelse for Panorama i 1999 og har siden holdt det gående. Svak for den gode melodi og fengende gitarriff. I spekteret mellom metal og gitarpop er der jeg trives best, men hører gjerne på både jazz og hiphop. Singer-songwriters kjeder meg stort sett. Bachelor i kulturarbeid og stort sett jobbet innenfor kultur. Jobber til daglig som kommunikasjonsrådgiver ved NTNU. Har også podkasten "Musikkelskerne" som startet sommeren 2021. Fotograferer også en del og har et bra arkiv med konsertfoto. Hevder ikke å vite bedre enn deg. Følg meg på Spotify: http://open.spotify.com/user/rawky Last.fm: http://www.last.fm/user/rawky/

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago