Categories: Plater

You Forgot It In People – Herlig ustrukturert struktur

Kanadiske Broken Social Scene startet opp i 1999 som en følge av at Kevin Drew og Brendan Canning brøt ut av bandet K.C. Accidental for å starte på nytt. Feel Good Lost så dagens lys i 2001, og allerede året etter kom You Forgot It In People som først fikk oppmerksomhet i Europa i fjor.

Det per i dag elleve mann store bandet opererer i grenselandet mellom elektroniske lydlandskaper og mer utpreget melodibasert materiale. Sjangermessig er de nesten umulige å plassere, det letteste er vel å si at de er beslektet med band i sjangeren vi-vet-ikke-helt-hva-det-er-så-vi-kaller-det-postrock. Med det menes et slags orkestralt lydbilde der instrumentalbiten er mer enn normalt framtrendende og der låtene ofte blir pakket inn på overraskende og uhørte måter både melodisk og rytmisk. Det er i denne krysningen mellom ren og skjær popmusikk og tilsynelatende skjærende stilbrudd at man finner Broken Social Scenes kraft.

Band som Broken Sosial Scene står alltid i fare for å bli sett på som pretensiøse og påtatt vanskelig tilgjengelige – ofte også med rette. De kunne lett ha gått i saksa ved å kamuflere låtene sine i et slør av sære innfall for innfallenes skyld i håp om å gjøre seg selv mer «interessante». Når eksperimentet til Broken Social Scene likevel er blitt såpass vellykket er det nettopp fordi man ikke får følelsen av at bandet eksperimenterer for å kverulere, men at de tvert i mot har en sunn barnlig trang til å gå på befaring blant klanger og taktarter for å få fram det viktigste – melodiene – på nye måter.

Dette er som man forstår et band som trekker i mange retninger. Fra det sensitive og neoklassiske til en slags moderne jazzrock og videre til elektroniske støylandskap. De beveger seg til tider faretruende langt fra den melodiøse kjernen som er bandets utganspunkt, men resultatet oppleves til tross dette som utpreget helhetlig. Dette er faktisk en plate man nesten høre fra begynnelse til slutt for å få fullt utbytte av og som også fortjener å bli lyttet til på den måten.

Broken Social Scene lager sanger for evigheten – fulle av innfall, men stort sett med den gode melodien i sentrum for begivenhetene. For å komme inn i Broken Social Scenes musikk kreves lytterens fulle oppmerksomhet samt en god dose tålmodighet. Tilbake får man kvalitet i form av sære og smukke melodilinjer, rytmer som står paradoksalt til melodiene og forfriskende reviderte måter å tenke låtskriving på.

Øyvind Svaleng

Bibliotekkonsulent, bosatt i Drammen. Twitter: @swazi98chafin Last.fm: last.fm/user/Swazi Rateyourmusic: rateyourmusic.com/~swazi98chafin

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago