Categories: Plater

L’Avventura – Lavmælt sengekos

Dean Wareham er mest kjent for å ha frontet det smått legendariske slowcorebandet Galaxie 500 på slutten av åttitallet. Hans karriere i nittitallets Luna er kanskje mindre påaktet – i alle fall her hjemme. Britta Phillips løpebane som musiker har ført henne sammen med en rekke alternativband som sanger og bassist, først og fremst i nevnte Luna sammen med ektemannen Warteham.

Denne platen har de to spilt inn i fellesskap utenom Luna-prosjektet og den kan kanskje sees på som en kjærlighetserklæring til hverandre. Det er blitt en gemyttlig drømmeblanding der rundt halvparten av sangene er Phillips’ og Warehams selvskrevne sanger og resten består av nøye utvalgte coverlåter. Duoens demokratiske sinnelag gir seg også utslag i fordelingen av vokaljobben som er ganske likelig fordelt mellom de to. Phillips’ stemme og måte å synge på minner ikke så rent lite om Nancy Sinatra, noe som er lett forståelig med tanke på duoens åpenbare fascinasjon for Lee Hazlewood.

Låtene er gjennomført stillferdige og passer utmerket som siste stopp før leggetid. Ingen av sangene går raskere enn midtempo og den søvnige atmosfæren de legger opp til i Night Nurse beholdes gjennom hele platen. Denne sangen er for øvrig et av tre bidrag fra Wareham og er kanskje platens sterkeste spor der den smyger seg lekent fram ved hjelp av The Scorchio Quartets strykere. Phillips to bidrag på låtskriversiden er også sterke, kanskje særlig den jazzaktige Your Baby som påkaller divaassosiasjoner.

Coverlåtmaterialet er nøye utvalgt og består av en original blanding av låter av blant andre The Doors, Madonna og Buffy St. Marie. I fremste rekke finner man St. Maries nydelige Moonshot som virkelig er en perle både i originalversjon og i denne tapningen. Indian Summer er på sin side neppe blant de sangene som huskes best fra The Doors karriere, og denne utgaven gir lite til en sang som fra før av hadde lite ved seg.

Selv om den søvnige stemningen som preger Warteham og Phillips’ musikk er deres styrke, så er den gjennomgående sentimentale tonen også platens svakhet. Det kan rett og slett bli litt for dorsk og ensformig for å klare å holde konsentrasjonen oppe. Platens gjennomførte stemning og et knippe virkelig gode sanger gjør den imidlertid til et objekt det kan være verdt å se nærmere på for de som sverger til et dempet uttrykk.

Som bruksmusikk rundt midtnatt er dette uansett en plate som i høyeste grad kan anbefales.

Øyvind Svaleng

Bibliotekkonsulent, bosatt i Drammen. Twitter: @swazi98chafin Last.fm: last.fm/user/Swazi Rateyourmusic: rateyourmusic.com/~swazi98chafin

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago