Categories: Konserter

Eksplosiv gåsehud

(Arbeideren, Quartfestivalen, Kristiansand – lørdag 10. juli 2004)
Foto: Frode Jørum (frode@panorama.no)

De beskjedne unge mennene fra Texas har gitt ut to glimrende album i de like glimrende titulerte Those Who Tell The Truth Shall Die, Those Who Tell The Truth Shall Live Forever og Earth is Not A Cold Dead Place. Og det var derfor et spent, men lite publikum som hadde møtt opp på Arbeideren natt til søndag.

Tristglad musikk
Nesten umerkelig snek kvartetten seg opp på scenen og takket lavt og ydmykt publikum for å ville tilbringe noen minutter med dem. Deretter gled vi alle inn i Explosions In The Skys drømmeverden, som ligner farlig mye på vår egen. Som et annet suverent instrumentalt postrockband, Mogwai, er amerikanerne mestere på å male nydelige og fargerike musikalske bilder som glir over i intense eksplosjoner i lyd og energi. I lange minutter bygger bandet først opp vakre stemninger, for så å bryte de ned med iltert og nesten overraskende raseri. Melankolien er alltid tilstede, men det er en positiv melankoli. For å si det med Bård Tufte Johansen og Harald Eia: En blir tristglad av å høre på.

Frøs av glede
Scenemessig står bandet for det meste stille og vugger fram og tilbake i takt med musikken, mens de ser i gulvet. Men i samme øyeblikk som musikken stiger titalls decibel, blir de sjenerte ungguttene med ett rivende gale sjeler som bokstavelig talt hamrer løs på instrumentene sine til de blør av smerte. Og mens disse øyeblikkene kom oftere og oftere utover den 40 minutter korte konserten, kom også gåsehuden krypende med stadig hyppigere frekvens. Til slutt sto vi der alle mann og bortimot frøs av glede og fryd.

Etter at tidenes korteste førti minutter var over og bandet begynte å pakke ned instrumentene for å gjøre plass for Low Frequency In Stereo, ble publikum stående og klappe og hyle i mange minutter. Et godt bevis på at Explosions In The Sky hadde gjort en suveren konsert og vært med på å avslutte årets Quartfestival på en maksimalt gledelig måte.

Frode Fossvold-Jørum

Skrev min første anmeldelse for Panorama i 1999 og har siden holdt det gående. Svak for den gode melodi og fengende gitarriff. I spekteret mellom metal og gitarpop er der jeg trives best, men hører gjerne på både jazz og hiphop. Singer-songwriters kjeder meg stort sett. Bachelor i kulturarbeid og stort sett jobbet innenfor kultur. Jobber til daglig som kommunikasjonsrådgiver ved NTNU. Har også podkasten "Musikkelskerne" som startet sommeren 2021. Fotograferer også en del og har et bra arkiv med konsertfoto. Hevder ikke å vite bedre enn deg. Følg meg på Spotify: http://open.spotify.com/user/rawky Last.fm: http://www.last.fm/user/rawky/

Share
Published by
Frode Fossvold-Jørum

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago