Categories: Konserter

Uspennende, men koselig

(Kroa i Bø, Bø – torsdag 23. september 2004)
Foto: Frode Jørum (frode@panorama.no)

Reklamen har gått i flere måneder nå. ”Årets album” kan den mørke og erketypiske reklamestemmen melde om Phoenix’ siste album Alphabetical, som også fikk god kritikk her i Panorama.

Hypen holdt under årets Quartfestival, der bandets konsert var utsolgt lenge før konsertstart og der flere ikke en gang fikk komme inn – til tross for at de hadde kjøpt billett. På Kroa i Bø torsdag kveld var det likevel fortsatt godt med plass, men de som hadde funnet veien ned, lagde en meget god stemning i lokalet.

Avslappede
Så da franskmennene gikk på scenen og åpnet med Too Young fra debutplaten United, var det til en god mottakelse fra det vennligsinnede publikummet. Med et så godt utgangspunkt kunne ikke bandet egentlig trå feil. Musikerne virket avslappet og rolige på scenen og gjorde ikke mye ut av seg, men det var hele tiden tydelig på smilene at de trivdes der oppe. Og det skal man ikke kimse av.

Selv om enkelte tunger skal ha det til at Phoenix egentlig bare er populære i Norge, betyr det svært lite i det store og det hele. Det som teller er uansett om man klarer å gi en god konsert eller ikke.

Jevnt og flatt
Sånn sett lykkes Phoenix bare på det jevne. Den kjølige og på mange måter typisk franske popmusikken bandet utøver, gir ikke noe rom for verken musikalske eller sceniske krumspring, og dermed blir en konsert med Phoenix veldig lik det som skjer på plate: Jevnt og flatt, og til tider nesten kjedelig. For de av oss som mener Alphabetical er til dels oppskrytt, så var det opplagt at Phoenix live tilsvarer Phoenix på plate. Og da glemmer vi ikke den glimrende singelen Everything Is Everything og en låt som Run Run Run.

Fakta er at vi har sett titalls konserter som har vært langt, langt bedre på på Kroa i Bø de siste årene. Men det er ikke til å komme fra at både publikum og band så ut til å kose seg glugg i hjel. Og da er det vanskelig å være for surmulende i forhold til franskmennenes konsert.

Phoenix er ikke de verste man kan komme over på en norsk scene i 2004. Det skal de ha, sympatiske som de jo også er. Spennende blir de likevel neppe aldri.

Frode Fossvold-Jørum

Skrev min første anmeldelse for Panorama i 1999 og har siden holdt det gående. Svak for den gode melodi og fengende gitarriff. I spekteret mellom metal og gitarpop er der jeg trives best, men hører gjerne på både jazz og hiphop. Singer-songwriters kjeder meg stort sett. Bachelor i kulturarbeid og stort sett jobbet innenfor kultur. Jobber til daglig som kommunikasjonsrådgiver ved NTNU. Har også podkasten "Musikkelskerne" som startet sommeren 2021. Fotograferer også en del og har et bra arkiv med konsertfoto. Hevder ikke å vite bedre enn deg. Følg meg på Spotify: http://open.spotify.com/user/rawky Last.fm: http://www.last.fm/user/rawky/

Share
Published by
Frode Fossvold-Jørum

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago