Som mange metallinteresserte sikkert vet, består Aura Noir av Mayhems Blasphemer, samt Cadavers Apollyon og Aggressor. Bandet har vartet opp med såkalt blackended thrash siden 1993, og har en rekke oppegående utgivelser som Deep Tracts Of Hell og Black Trash Attack bak seg.
Det er ingen hemmelighet at det er populært med grumsete lyd innen visse metallkretser her til lands. Det fungerer til tider utmerket, som på Darkthrones siste album Sardonic Wrath. Men på Aura Noirs fjerde fullengder har dette en tendens til å krasje med aggressiviteten som er en viktig del av trashuttrykket.
Basstrommene høres ut som pappkartonger og gitaren drukner til tider langt bak i lydbildet. Dette gjør at albumet krever adskillige gjennomlyttinger for å skille riffene fra hverandre. Har man tålmodighet til dette vil det etter hvert åpenbare seg glimrende låter som Black Metal Jaw, Black Deluge Night og Sordid. Her demonstrerer Aura Noir hvor rå blandingen mellom black metal og thrash kan være.
Dessverre er ikke alt like spennende her. Enkelte låter er direkte kjedelige, noe som senker helhetsinntrykket en smule. Heldigvis er disse låtene i mindretall, og til syvende og sist sitter man igjen med et mer enn godkjent album. The Merciless er kanskje ikke bandets beste utgivelse, men absolutt et trivelig gjensyn med den mørke trioen.
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…
Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…
Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…
Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…
Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…
Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…