Categories: Konserter

Herlig ærlig

(Brygga – Notodden Bluesfestival – Notodden, lørdag 6. august 2005)
Foto: Frode Jørum

Notodden var ikledd en klassisk norsk gråværsdag med kalde regnbyger som fikk en til å tenke på kalde høstdager da jenta fra Los Angeles inntok scenen på Brygga lørdag. Men hun fikk så definitivt en varm velkomst. Hart som etter en viss suksess og storkontrakt på nittitallet, har hatt flere år med alkohol- og narkotikamisbruk bak seg, kom i 2003 sterkt tilbake med albumet Leave The Light On. Det var for tilhørerne lørdag derfor tydelig at artisten på scenen var en person som med sitt musikalske uttrykk kanskje ikke akkurat kan kalles blues, men som i stedet virkelig har levd en blues. Med hjertet på ermet og en arrete sjel, sang hun fra første strofe så ærlig og åpent som bare en stor artist kan gjøre.

Naken råhet
Vakker, vill, ukonvensjonell og rå ga hun det regnkalde publikummet en oppvisning i ærlighet og musikalsk kjærlighet, og det var ikke fritt for at hun på sitt beste fremkalte gåsehud hos mange. Best var hun når hennes svært særegne stemme fikk stå i fokus og bandet hun hadde med seg fulgte henne dit hun dro. Med en naken råhet i stemmen som nesten mangler sidestykke kan Hart lage vokalmagi.

Rett til beinet
Musikken er på ingen måte original i seg selv. Klassisk amerikansk roots-rock med typiske arrangement innbyr egentlig ikke til spesiell spenning på forhånd. Men det er før man hører Beth sin stemme som virkelig gjør all forskjell. Med en enorm vibrato og med all mulig følelsesmessig tyngde, skjærer den ganske så ofte rett inn til beinet på tilhøreren. Man blir stående igjen maktesløs mot denne voldsomme kraften som ligger bak. Dessverre er ikke alle låtene hun har på repertoaret like gode, men på scenen tar hun det igjen med sin glede over å være i live og over å få lov til å lage og fremføre musikk.

Og selv om vi sto der våte og kalde og brygget på en forkjølelse, slet med å se noe bak de enorme mengdene med paraplyer (hva er det med folk!?), så varmet det å få lov til å se en ekte artist på vei mot noe enda større enn en asfaltert plass på et industriområde i Telemark.

Frode Fossvold-Jørum

Skrev min første anmeldelse for Panorama i 1999 og har siden holdt det gående. Svak for den gode melodi og fengende gitarriff. I spekteret mellom metal og gitarpop er der jeg trives best, men hører gjerne på både jazz og hiphop. Singer-songwriters kjeder meg stort sett. Bachelor i kulturarbeid og stort sett jobbet innenfor kultur. Jobber til daglig som kommunikasjonsrådgiver ved NTNU. Har også podkasten "Musikkelskerne" som startet sommeren 2021. Fotograferer også en del og har et bra arkiv med konsertfoto. Hevder ikke å vite bedre enn deg. Følg meg på Spotify: http://open.spotify.com/user/rawky Last.fm: http://www.last.fm/user/rawky/

Share
Published by
Frode Fossvold-Jørum

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago