Noen vil nok si det begynner å bli alvorlig mange av disse neo-post-punk/ny-veiv-bandene. Gutter som tar på seg bestefars bryllupsdress, lapper sammen et knippe poplåter og blir intervjuet i NME så snart den første singelen er i boks. De er kanskje kvalmende trendy, men bandene har i det minste gjort hjemmeleksen sin. Det vil si at de har hørt på Orange Juice, The Fall, Gang Of Four, The Clash og alle de andre storhetene, og innsett de brutale realitetene. Nemlig at det ikke mulig å lage bedre popmusikk enn det disse gjorde for over 20 år siden. Så hvorfor ikke forsøke å gjøre akkurat det samme på nytt, bare i en ny innpakning?
Smart tenkt, egentlig. Derfor blir resultatet ofte slik som The Rakes og deres debutfullspiller Capture/Release. En drøy halv time med catchy, elegante og kvalitetssikre popkomposisjoner som ville gjort forbildene stolte som nypulte haner. Strasbourg, Retreat, Open Book, We Are All Animals, Violent og T Bone er alle sammen drivende smakfulle deler av hitkaken, toppet av den hyperaktive discobangeren Terror!.
Hver gang den siste nevnte melder seg til tjeneste ved høyttalerutgangene, er man bare nødt til lukke øynene og drømme seg bort. Bort til helgen da triste rutiner blir byttet ut med øl fra fat og utagerende dans på Garage. Heldigvis er disse drømmene til salgs for en slikk og en ingenting ved din lokale platepusher. Det er derfor bare å handle inn denne drømmefabrikken før helgen kommer som julekvelden på kjerringa!
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…
Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…
Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…
Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…
Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…
Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…