Categories: Intervjuer

Ballader over dammen

Foto: Autumn DeWilde

Ballad Of The Broken Seas, som i all hovedsak er preget og drevet av de to vokalene, er spilt inn på hver sin side av Atlanterhavet, hun i Glasgow og han i Los Angeles.
– Det var ikke noe problem for meg, jeg spilte inn min stemme, sendte den til Los Angeles hvor han svarte tilbake kort etter. Til slutt ble resultatet av dette satt sammen til platen vi nå gir ut.

Denne noe uvanlige måten å spille inn duetter på kom i gang på grunn av Isobel Campbells nytteløse søken etter en duettpartner i Glasgow for et drøyt år tilbake.

Sang over telefonen
– Til min siste EP Ramblin’ Man, forløperen til dette albumet, trengte jeg en passende stemme å synge mot. Da jeg ikke kunne finne noen foreslo eks-kjæresten min at jeg skulle kontakte Mark Lanegan. Jeg hadde ikke noe bedre alternativer selv, så jeg sendte over mitt utkast og en forespørsel om han ville være med på den låten. Kort tid etter ringte han meg og sang sin versjon over telefonen. Dermed var duettpartneren funnet.

Etter dette, i november 2004, møttes de ved en anledning i forbindelse med at Lanegan besøkte Campbells hjemby Glasgow. Da foreslo hun et ytterligere samarbeid som skulle omfatte et helt album.

På grunn av den geografiske avstanden ble det ikke så mange andre møter enn dette ene.
– Vi møttes en gang for å spille inn sammen i løpet av hele opptaksperioden. Det var fort gjort og som sagt var det ikke behov for flere møter.

Hank Williams-cover
De fleste sporene på Ballad Of The Broken Seas er skrevet av Campbell selv eller i samarbeid med andre. Men hun har også tatt med en Hank Williams-cover i form av Revolver.
– Den måtte med, jeg tenker på den Williams-låta som en punklåt før punken.

Til det siste må det legges til at Isobel Campbell og Mark Lanegans versjon ikke bærer det minste preg av punk. Den er i likhet med resten av albumet avmålt og litt dyster.

Da hun skrev låtene var det ikke spesielt med tanke på Mark Lanegans stemme.
– Det er bare The False Husband som er spesielt tilpasset hans stemme. Ellers prøvde jeg bare å lage gode låter uten å vite om de passet til hans stemmenivå. Og det syns jeg har gått bra, forteller Isobel Campbell før hun avslutter med et løst tankespinn om hvor like nordmenn og skotter er, samt hvorfor det er slik:
– Det dårlige været?, blir den nølende konklusjonen.

Erik Sætrang Amundsen

Har skrevet for Panorama siden starten av 2000-tallet.

Share
Published by
Erik Sætrang Amundsen

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago