Categories: Intervjuer

Sondre Lerches hamskifte

Foto: Ruvan Wijesooriya (promo)

Elvis Costello er ikke uten innflytelse på Sondre Lerches nye album Phantom Punch som kommer i januar.
– Jeg var turné med Costello i 2005, det var fantastisk inspirerende. Hvordan han tyner instrumentene, han er en mester i å skape trøkk. Å spille med ham gjorde at jeg måtte tenke meg om med hensyn på hva jeg ville gjøre ved neste korsvei.

Første smakebit av hva dette har resultert i sirkulerer i disse dager på norske radiostasjoner i form av singelen Say It All.
– Jeg ville prøve å fange det tempoet og den energien som Costello har på plater som This Year’s Model og Blood & Chocolate, forteller Lerche, som ikke kan få fullrost idolet fra Liverpool.

Fra improvisasjon til planlegging
– Jeg synes det er kult med korte låter, at man kaster seg inn i neste låt før den forrige er ferdig. Det er den type rastløshet jeg søker.

Samtidig som han hyller den rastløse energien har han en klar plan bak det hele:
– Før var innspillingene slik at jeg gjorde det som føltes riktig der og da med hensyn til tempo. Nå er det derimot en plan bak det, og jeg kan bare gå i studio og spille rett inn.

– Mens studiooppholde tidligere har vært et samarbeid mellom produsenten og meg, er det nå mer slik at jeg finner ut hva som er best sammen med musikerne i forkant, og så henter vi inn en produsent som er inneforstått med at det er slik vi vil ha det.

Temposkifte
Noe av Lerches nyervervede tro på høyt musikalsk tempo kommer fra hans turneer med Faces Down Quartet her til lands, der man tidvis ble i overkant engasjert.

– Plutselig spiller vi en låt som Two Way Monologue dobbelt så kjapt som på plate. Og dermed har jeg, etter tre år, funnet det tempoet jeg vil at den låten skal ha.

– Før brukte låtene mine lang tid på fortelle sine historier, litt subtilt. Nå vil jeg spille som om jeg kun har to minutter å fortelle hele historien på, Phantom Punch er ikke en plate for dveling.

– Det handler mye mer om fysisk energi og rastløshet her enn tidligere. Her blir det ingen strykere eller swinglåter, kun bass, tromme og gitar, sier han om innholdet på albumet som ble skrevet omtrent samtidig med Duper Sessions.

– Hvordan tror du lytterne vil reagere på temposkiftet ditt?
– Blir spennende å se… Jeg tror de som har vært på konsertene synes det har vært naturlig. Men det er mulig vi mister noen pensjonister med dette albumet.

Under en veldedighetskonsert, med overvekt av pensjonister, kom flere bort og fortalte at dette ville han tape på.
– Men det kommer nok en tid for dveling igjen.

– Og for fremtiden, blir det enda et nytt uttrykk?
– Tre akkords punklåter spilt på en brasiliansk måte – jeg har alltid likt brasiliansk musikk.

Mimende meksikaner
Man skal ikke se bort i fra at Sondre Lerche mister enda noen pensjonister med denne eksotiske musikkkombinasjonen.

Til singelen Say It Allhar for øvrig Sondre fått hjelp av en meksikansk Youtube-stjerne bosatt i Kina.
– Han er en utmerket mimer som filmer seg selv, er Sondre Lerches korte beskrivelse av videoen.

Se og hør Say It All med meksikansk miming her.

Erik Sætrang Amundsen

Har skrevet for Panorama siden starten av 2000-tallet.

Share
Published by
Erik Sætrang Amundsen

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago