Categories: Plater

The Weirdness – Unødvendig comeback

I det hele tatt er det grunn til å spørre seg om hvorfor de tre originalmedlemmene av The Stooges; Iggy Pop (vokal), Ron Ashton, (gitar) og Scott Ashton (trommer), ha tatt seg bryet med å lage The Weirdness?

Gruppen er et av tidenes viktigste rockband, og har med sine tre første skiver, The Stooges, Fun House og Raw Power som alle tre er uunnværlige klassikere, inspirert en uendelig mengde band. The Stooges har ettertrykkelig skrevet seg inn i rock’n’roll-historien, og har derfor absolutt ingenting å bevise i 2007. Så hvorfor i det hele tatt prøve?

The Weirdness gir egentlig ingen klare svar på hvorfor de har forsøkt seg i studio igjen. Gruppen har forsøkt å grise til lydbildet, slik at det skulle få den deilige Detroit-lyden over seg. Og det er unektelig en ståkete, røff og voldsom miks vi blir presentert for på dette albumet. Men selv om det er det utrolig hva man kan få til i et moderne studio, kan man likevel ikke, i alle fall ikke ennå, skru tilbake tiden.

De første Stooges-skivene var lyden av en tidsperiode som ikke kan produseres i et vakuum. Og det føles som at The Weirdness er laget i nettopp et vakuum. Omtrent som at The Stooges har trodd at de de må bevise at det er de som er The Stooges!

Det føles ikke som innholdet på albumet er noe bandet virkelig har hatt lyst til å materialisere. Til det resultat at det hørtes oppjaget og masete ut.

Bandet, som i tillegg til Ashton-brødrene, er befolket med Mike Watt på bass og Steve Mackay på saksofon, låter som et udedikert Stooges-tributeband. De er kanskje Stooges i navnet, men ikke i, der det teller mest: I lyd. Den største forskjellen ligger likevel i at Iggy Pop denne gang må late som han er ute av mentalt vater. Han simulerer og skuespillererer, men resultatet kan bare i små drypp sies å være tilfredstillende. Iggy Pop er liksom ikke Iggy Pop nok, og da blir det vanskelig å styre Stooges-skuta med tilstrekkelig pondus.

Fallhøyden når man presenterer noe under Stooges-fanen, er selvsagt enorm. Og The Weirdness faller hardt mot bakken, mye på grunn bandets kavete forsøk på å kopiere egne genistreker. De finner tonen på enkelte bidrag, som for eksempel i She Took My Money, ATM og skivas utvilsomme høydepunkt og livbøye, My Idea Of Fun.

Men i en total av 13 spor, blir disse bare små pusterom fra altfor mange slitsomme og unødvendige låter. The Weirdness er en uverdig comeback-skive fra et band som burde holdt seg til å gjøre lukkeraktive festivaljobber med gamle låter.

Andreas Haslegaard

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago