(Norwegian Wood, Frognerbadet – Oslo, søndag 17. juni 2007)
Foto: Dag S. Nilsen
Søndagen ble en hyggelig dag i amfiet ved Frognerparken. Først og fremst takket være en opplagt Beach Boys-legende. Men det skjedde også spennende ting på scene for de mer uetablerte. Blant annet overbeviste bergenserne i StMorritz med sin melankolske popmusikk mens energibomben Dobbelmono sørget for spenstige sprell og god stemning.
Washington
Litt for nedpå
Til tross for dette er det likevel ikke spesielt mye å utsette på Washingtons kvaliteter som band. Vi snakker fremdeles om et knippe eminente musikere med solid fotfeste i melankoliens mørke daler, og vokalist Rune Simonsen synger minst like flott her som ryktet tilsier. Låtene, stort sett hentet fra gruppens to album; A New Order Rising og Astral Sky, sitter som de skal. Men at de ikke sparket hakket mer fra seg fra Wood-scenen trekker dessverre noe ned her.
StMorritz
Strålte mellom bygene
Det har vært sagt at bandets musikk passer like godt i regnvær som i solskinn, og da StMorritz inntok scenen for usignerte band fikk de bevist at musikken deres i hvert fall passer godt i regnvær. Det pøste ikke akkurat ned, men etter noen flotte dager med sol og varme i Frognerbadet skulle beklageligvis værgudene vise seg fra en litt annen side denne søndagsettermiddagen.
StMorritz serverte et sett med behagelige låter som har en forankring et sted mellom melankoli og catchy pop. Om de er inspirert av Beach Boys-legenden Brian Wilson, som skulle innta hovedscenen senere samme kveld, vites ikke, men at de kan ha lært ett og annet av den aldrende poplegenden bør ikke overraske noen av de tilstedeværende i badet.
Blind Archery Club
Godkjent klubb
Med sitt relativt ferske debutalbum The Union i bagasjen var dette en gylden anledning for Blind Archery Club til å vise seg for en større publikumsmasse. Og selv om konsertstart klokken halv fire på en søndag må kunne beskrives som tidlig, hadde i det minste en del flere festivalgjengere kommet seg innenfor portene i Frognerbadet enn da Washington spilte fra samme scene halvannen time tidligere. Dette bidro sannsynligvis også til at responsen gruppen ble møtt med var noe mer tilpasset.
Blind Archery Club gjorde sånn sett en helt grei innsats, selv om ikke albumet som låtmaterialet er hentet fra på noen som helst måte går inn i historiebøkene som 2007s mest spennende plateutgivelse.
Dobbelmono
Dobbelt så moro med Dobbelmono
Musikalsk sett opererer gruppen i et segment som krever entusiasme og sprell foruten at melodiene bør være av et kaliber som får publikum til å henge med. Dette ikke alltid like enkle kunststykket maktet Dobbelmono å få til med stor overbevisning. Ikke minst gjorde det seg gjeldende mot slutten av det korte settet da de ble utvidet med både kanin(!) og bjørn(!!) som dansende bandmedlemmer. Om de har hentet trikset fra The Flaming Lips smittende liveshow fra et par år tilbake vites ikke, men i alle fall fikk de nærmest tilsvarende oppmerksomhet – bare i et noe mindre format.
The Lemonheads
Stive indiehelter
The Lemonheads kjører på fra første riff med stor treffsikkerhet, men det oppleves likevel som om bandet gir relativt lite av seg selv fra scenekanten. Indielåtene som gruppen er kjent for er heller ikke sjarmerende eller smittende nok til å kunne dra lasset alene, og da føles konserten gjerne hakket for innovativ i form og oppbygning. Dando og kompani dro det hele likevel i land da det nærmet seg slutten på settet sitt, da med de noe mer innbydende låtene fra klassikeren It’s A Shame About Ray fra 1992.
No Torso
Ska det ver, så ska det ver!
Med andre ord har No Torso etablert seg i en sjanger som i og for seg bør være et godt utgangspunkt. Men samtidig har det gang på gang vist seg at det kan være vanskelig å skille seg ut i mengden. Spesielt dersom man sammenligner med de største artistnavnene som opererte innenfor segmentet fra seksti- til ut på åttitallet. No Torso er utvilsomt likevel dyktige på sine instrumenter, og leverer varene med både innlevelse og sjel. Til tross for dette, makter ikke låtmaterialet å få godt nok grep, og det hele forblir derfor en tanke anonymt. Likevel, No Torso skal ha for sitt pågangsmot og innsatsvilje fra den lille scenen i Frognerbadet.
Brian Wilson
Popmagi i kulden
Brian Wilson, som runder 65 år førstkommende onsdag, har turnert en del med sitt band siden han (omsider) ga ut Smile-albumet for tre år siden. Undertegnede opplevde en slapp utgave av gjengen på Orange Scene under Roskilde Festival for to år tilbake, og hadde derfor ikke de altfor største forventninger til kveldens festivalkonsert. Heldigvis gjorde Wilson og kompani fordommene til skamme og gjorde en langt bedre figur her. Han fikk skrudd opp temperaturen minst ti hakk med sine gamle Beach Boys-slagere og varmet den småfrosne forsamlingen med et uvanlig opplevelsesverdig show.
Selv om det først og fremst var soloartisten Brian Wilson som offisielt og i teorien sto på plakaten denne kvelden, var det fremførelsen av gamle Beach Boys-slagere som gjorde konserten til en severdig og minnerik konsertopplevelse. For det kan nesten ikke gå galt med låter som Good Vibrations, California Girls, Surfin’ U.S.A., Wouldn’t It Be Nice og I Get Around på repertoaret. Og vi fikk alle disse, pluss en rekke øvrige klassikere servert fra Norwegian Wood-scenen. Da gjør det ikke noe om stemmen til legenden ikke helt er hva den en gang var!
Konkludert kan vi si at Brian Wilson og hans dyktige medmusikanter gjorde den ellers så kjølige sommerkvelden i Frognerbadet langt behageligere. For ikke å si betraktelig varmere!
Pulverhund
Rett-frem og på stedet hvil
Pulverhund forsøkte sikkert så godt de kunne å hale i land publikums gunst, men med et sett melodier som ikke på noen som helst måte var bemerkelsesverdige blir det mer eller mindre umulig å la seg engasjere. Dyktige musikere er de nok likevel, men trenger nok mer tid på å modne som band. Og ikke minst trenger de sterkere låter og et mer attraktivt sceneshow for å forføre et sultent, dog kanskje noe festivalmettet publikum.
Travis
Triveligere med sutrepop i liveform
Fran Healy og kompani fremstår riktig nok som en hyggelig skotsk vennegjeng som vet å trykke på de riktige knappene for å sjarmere sine tilhørere. Og de har til og med et par låter fra backkatalogen som en kritisk anmelder med en viss velvilje kan gå med på å si er greie nok. Utover dette har egentlig ikke Travis spesielt mye å by på – i hvert fall ikke rent musikalsk sett. Det bør heller ikke være et pluss i boken å få æren for at Coldplay (et av verdens andre topp 10 kjedelige band, red.anm.) i det hele tatt eksisterer (som det står skrevet i programheftet fra festivalen).
Når det er sagt, så skal Travis likevel ha honnør for at de er særdeles dyktige i å underholde sitt publikum. Og det med stor overbevisning. Gruppen byr på seg selv fra scenen med tydelig glede, og gir sine tilhørere det de er kommet for å få. Travis’ musikk kan være så døll den bare vil, men Healy og gjengen hans har et sjeldent gjennomført og godt scenetekke. Noe som også kommer tydelig frem ved å sammenligne dem med søndagens øvrige artister. Det er heller ingen tvil om at brorparten av de tilstedeværende publikummerne var fornøyde med oppvisningen fra scenekanten. Responsen Travis fikk var sånn sett velfortjent.
Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…
Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…
Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…
Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…
Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…