Blæst, Trondheim, 11. november 2009
Foto: Frode Jørum
Når by:Larm plukker ut band, lytter musikk-Norge. Slik har det blitt i det lille landet vårt og den lille juryen i Oslo (som forøvrig insisterer på at de har representanter fra hele Norge) har mye makt gjennom at de hvert år gir norske talenter muligheten til å vise seg fram for bransje og et forholdsvis stort publikum. TIlbakemeldingen derfra er at det ikke kommer nok talenter fra Trondheim for tiden, eller som det også blir sagt, at musikken som kommer derfra ikke er original nok og at det bare ser ut til å være innenfor samme sjanger.
Konseptet Duo Deathmatch er egentlig akkurat det det høres ut som, bortsett fra at ingen dør. Men satt i konteksten med to band som spiller samme kveld på samme scene (to backliner) og at den som får flest stemmer fra publikum går videre, så skjønner du greia. Vinneren stikker av med en uke i studio med tekniker, opptrykk av 500 stk. vinyl, design av cover og opptrykk av merchandise, i tillegg til ære og (lokal) berømmelse, må vite. Konkurranser i musikk kan alltids diskuteres, men konkurranse skjerper alltid deltakerne og så også musikere. For det var ingenting å si på innsatsen under fjerde og siste kvalifisieringsrunde (der vinneren går til den semifinalen den 2. desember – den første går den 25. november), med scandirockerne The Action Five og stonerrockerne i Elephantine som ivrige deltakere.
The Action Five
Dessverre opplevde The Action Five denne kvelden å lide under at deres mindre dynamiske musikalske uttrykk ikke kom så godt fram rent lydmessig og mye av de to settene bandet spilte ble fundamentert på hva man
Elephantine
Etter førstesettet til The Action Five kunne det virke som om det skulle bli vanskelig for Elephantine å følge opp innsatsen til sine konkurrenter, men så feil kan man faktisk ta. De ser kanskje noe mindre rocka ut ved første øyekast, men de fem i Elephantine viste seg å være
Nylund overbeviste med både fremtoning, men ikke minst stemme, og viste ren og skjær styrke i frontmannfaget. Mens der The Action Five på sitt dårligste kanskje fremsto som litt halvskranglete, overbeviste Elephantine stort sett på alle plan gjennom begge sine to sett. Dønn solid, aggressivt tungt og med fiffige arrangement, samt en klokhet gjennom å vite når man burde senke
Så har Trondheim et problem? Finnes det virkelig ikke gode nok artister og band til å kunne ta steget opp på nasjonalt plan? Kanskje gjør det ikke akkurat det nå, eller kanskje gjør det det. Det kan ikke Trondheim selv bestemme. Grasrota er uansett i full aktivitetet og til vinteren kommer den første utgivelsen av Trondheim Calling som vil være en samleplate med det beste av musikk fra Trondheim akkurat nå. Så får vi se om resten av landet vil oppleve en bølge av trondheimsmusikk de neste årene. Det er slettes ikke umulig. Her er det nemlig andre enn utgamle trønderrockere som har satt kursen.
Forøvrig ble vinneren av fjerde kvalifiseringsrunde, med knappest mulig margin, Elephantine.
Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…
Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…
Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…
Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…
Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…