Categories: Intervjuer

Arbeidsfestivalen

Foto av Iris DeMent: Steve Paige/Allmusic.com

Kaizers Orchestra, Bernhoft, Iris DeMent, Susanne Sundfør og Stein Torleif Bjella skal dit. Skal du? Til Drammen, altså! Årets Working Class Hero-festival arrangeres i tidsrommet 31. mai til 3. juni, og byr på alt fra lokal bandkonkurranse til gratiskonserter over hele byen. Presse- og bookingsjef Frode Bjørnstad og de andre ildsjelene har lagt ned litervis med svette for å få alt klart i tide.

– Dere kaller dere Norges mest hardtarbeidende festival – Hva legger dere i det?

– Ja, det ligger jo kanskje litt i kortene med tanke på festivalens navn og lokasjonen i de gamle papirhallene på Grønland i Drammen, men festivalen har hele tiden vært 100 prosent drevet av frivillige ildsjeler, uten annen lønn enn å selv få med seg de gode konsertopplevelser. Det er veldig tids- og ressurskrevende å arrangere en musikkfestival av dette kaliberet, og vi mener vi tilbyr en massiv og viktig kulturopplevelse på relativt knappe, men hardtarbeidende ressurser, forklarer Frode Bjørnstad.

– Hvilken booking er du mest stolt av i år?

– Personlig er jeg veldig stolt av å få amerikanske Iris DeMent til å ta turen til Drammen for å spille sin eneste europakonsert denne sommeren. Dette blir jo også første konsert i Norge siden 1996, og at hun kommer med nye låter i bagasjen er en makalaus bonus. Ny plate er ventet i løpet av sommeren. At Kari Bremnes stiller opp akustisk samme kveld gjør jo at denne kvelden kan bli en ganske magisk opplevelse for de som møter opp. Neil Halstead (ex-Slowdive/Mojave3) er også en personlig favoritt, og selv om hans tidligere band er ganske legendariske har han også en veldig flott, men kanskje litt oversett solokarriere som plateartist gående. Han kommer også med en ny plate i løpet av året. Og det er jo naturligvis veldig stas å kunne tilby norske storheter som Kaizers, Bernhoft, Sundfør og Bjella til festivalpublikummet i Drammen også.

– Hva gleder du deg mest til under årets festival?

– Å ta meg en velfortjent Aass og puste lettet ut over et vellykket arrangement søndag kveld. Men rosinen i pølsa for oss som holder på med dette er jo selv å få oppleve alle de fabelaktige artistene som tar turen til Drammen denne helgen.

– Hvordan har festivalen utviklet og forandret seg gjennom årene?

– Festivalen ble arrangert for første gang i en noe mindre skala i 1999, som en kulturfestival for å hedre Drammens nære fortid som en industriby. Med unntak av et opphold i 2004 har festivalen blitt arrangert hvert år. Festivalen har alltid hatt Union-området som utgangspunkt og er et arrangement som definitivt sitter i veggene på Union Scene. Vi har gjennom arrangementer som Musikkstien tatt større deler av byen i bruk, men Union Scene er fortsatt mye av sjela i festivalen. I 2009 startet vi arbeidet med å gjøre festivalen til regionens alternative kulturfestival med et bredt sammensatt program. Samme år startet festivalen samarbeidet med de store festivalene i regionen, Kongsberg Jazzfestival, Slottsfjellfestivalen og Notodden Bluesfestival, noe som har tilført verdifull kompetanse.

– Dere har en ganske bred musikkprofil, med alt fra pop/rock til amerikana og norsk folkemusikk. Har dere en tanke bak dette?

– Tanken bak bookingen er vel en miks av artister vi vet at publikum setter pris på og artister vi som lidenskapelige musikkonsumenter synes publikum bør få oppleve live. I tillegg er vi jo så heldige å ha et godt, levende musikkmiljø i byen vår, med mange aktuelle lokale artister av et høyt kaliber. Det ligger ingen økonomisk agenda i bunn, bortsett fra å få dette til å gå rundt på en forsvarlig og allright måte.

– Har dere ambisjoner på vegne av Drammen som musikkby?

– Vi vil gjøre vårt for å sette Drammen, festivalen og Union Scene enda tydeligere på kartet som en viktig kulturtilbyder på Østlandet. Drammen ligger sentralt geografisk plassert med kort avstand til flere andre store byer. Union Scene er en spesiell og veldig bra konsertscene for både artister og publikum, kun en halvtimes tog-, buss- eller biltur fra Oslo. De har jo markert seg også med andre bookinger denne sommeren, som Vince Gill, Teenage Fanclub og The Bangles.

Henning Poulsen

Jeg har skrevet for Panorama siden 2000, og de senere årene har jeg fungert som nettavisens redaktør. Jeg er utdannet journalist og jobber i kommunikasjonsbransjen. På fritiden har musikkhobbyen etter hvert fått konkurranse av ølbrygging.

Share
Published by
Henning Poulsen

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago