Categories: Intervjuer

– Norge mangler et Woodstock!

Rhys Marsh tar en kort pause fra sitt nye bandprosjekt – Kaukasus – for å prate med Panorama om sommerfestivaler. Den trondheimsbaserte briten etterlyser flere festivaler i Woodstock-ånden.

– Dere har så mye åpent rom her, og det er ingen god grunn til at en festival må ligge midt i en by eller bygd. Her er forholdene svært gode for en Woodstock-aktig festival utenfor allfarvei, sier Marsh.

Han medgir at han egentlig hater å overnatte i telt, men likevel er det noe med byfestivalene som ikke føles helt riktig: – Teltlivet er en del av festivalopplevelsen, og jeg kan absolutt se for meg en slags kombinasjon av Pstereo og Jazzfest. Storåsfestivalen var inne på dette for noen år siden, men siden den gang har jeg ikke sett noen gjøre det.

– Hva er ditt mest spesielle festivalminne som artist?
– Jeg spilte et akustisk sett på Small World Festival en sommerkveld, i et digert solkraftdrevet telt på den engelske landsbygda. Mesteparten av publikummerne lå på bakken. Den eneste maten som var å oppdrive var linser, og jeg måtte klatre i et tre for å komme til toalettet. Det føltes som 1968. Jeg kom hjem full av søle og med et stort smil om munnen.

– Og ditt mest spesielle festivalminne som publikummer?
Det må være da jeg var på en progressiv rockfestival i Canterbury, der Gong, Caravan og Arthur Brown spilte i hagen til en gammel herregård.

– Hva er det beste med sommerfestivaler?
– Musikk hvorhen du snur deg, en kvadrofonisk opplevelse.

– Og det verste med sommerfestivaler?
– Å sove i telt.

– Hvilken festival har de høyeste forventningene i år?
– Det er nok Øya.

– Èn artist eller et band du savner på norske festivalplakater?
Midlake! De burde komme lengre nord enn Oslo.

Det nyeste prosjektet tilRhys Marsh heter Kaukasus, og er en trio som foruten Marsh består av fløytist og tidligere medlem av Jaga Jazzist, Ketil Vestrum Einarsen, samt Mattias Olsson fra Änglagård og White Willow. Debutalbumet ble sluppet i mai i år. Som Rhys Marsh & the Autumn Ghost har engelskmannen utgitt tre kritikerroste studioalbum: The Fragile State of Inbetween, Dulcima og The Blue Hour. I fjor kom også det doble livealbumet Trio. I fjor høst slapp han sin solodebut: EP-en Suspended in a Weightless Wind, volum 1. Her covrer Marsh noen av sine største helter: Nick Drake, Scott Walker, King Crimson og Crosby, Stills & Nash.

Sjekk ut Kaukasus’ In the Stillness of Time:

Og Lift the Memory med samme band:

Lytt til Rhys Marsh’ coverversjon av Nick Drakes Things Behind the Sun her:

En akustisk versjon av I Watched You Disappear:

Henning Poulsen

Jeg har skrevet for Panorama siden 2000, og de senere årene har jeg fungert som nettavisens redaktør. Jeg er utdannet journalist og jobber i kommunikasjonsbransjen. På fritiden har musikkhobbyen etter hvert fått konkurranse av ølbrygging.

Share
Published by
Henning Poulsen

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago