Categories: Konserter

En kveld av de sjeldne

(Peer Gynt-Salen, Grieghallen, Bergen – fredag 31. oktober 2003)
Alle foto: Christopher Olssøn

Det kunne se ut som om sceneteppet i Peer Gynt Salen i Grieghallen var sammensatt av blod, for rødere har det aldri vært. Med stor applaus inntok Tom McRae scenen, og startet opp med Hidden Camera Show.

Briten makter å trollbinde sitt publikum på en måte som er vanskelig å beskrive. Innimellom beretter han kun halvmorsomme ting, men får likevel publikum til å gapskratte. Mye skyldes rimeligvis nok å bryte den veggen musikken forårsaker. Spesielt når han etter Draw Down The Stars, ber én blant publikum om ikke å se så sørgelig ut. Vi så nok sørgelige ut alle sammen.

I det Bloodless står for tur, oppstår en voldsom feedback fra mikrofonen. Det hele blir så voldsomt at McRae blir nødt til å slå den av. Det neste som skjer, er at han stiller seg nærmere publikum og forlanger å få spille sangen uten noen form for lydforsterkning. Publikum nynner med fra åpningen av.

Stående applaus
Sammen med en oktavsprengende Tom McRae, gjør vi kveldens mest spontane stunt. En veldig spesiell hendelse, som resulterte i stående applaus. På grunn av denne tekniske feilen måtte dessverre utøverne ta en liten pause, noe Tom McRae selv beklaget veldig. Da de kom tilbake drøye ti minutter senere, var de forundret over at ingen var gått. Akkurat dette gikk vel ikke helt etter planen, men et toppmotivert publikum la ikke særlig vekt på hendelsen. Heldigvis.

Berusende
På en kveld der det tekniske ikke fungerte hundre prosent tilfredsstillende, var det uansett kommunikasjonen mellom publikum og Tom McRae, som gjorde dette til en kveld av de sjeldne. Det er samtidig en beruselse i seg selv å være tilstede, når McRae synger med en slik innlevelse. Man blir hypnotisert av den særdeles vakre røsten, og arrangementet rundt ham, er satt opp på en slik måte at det er komplett umulig å ikke bli emosjonelt berørt.

Det er dessuten med ærbødighet man registrerer hvor hjerteskjærende, og likevel så aggressiv, en cello kan betone seg, noe som kommer spesielt tydelig frem i Mermaid Blues.

Kommer tilbake
McRae la ikke skjul på at han og hans medmusikanter alltid har hatt en spesiell tilknytning til Norge, og lovte å komme tilbake til Bergen en fjerde gang. Noe som naturligvis falt i god smak hos de fremmøtte.

Før heltene forlot Grieghallen, ble det ekstranummer i form av publikumsfavoritten The Boy With The Bubblegun samt Language Of Fools og 2nd Law.

Øystein Sørhaug

Share
Published by
Øystein Sørhaug

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago