Categories: Nyheter

Fengslende Cash-hyllest i salg fra mandag

(Alle bilder fra konserten: Per Ole Hagen, NRK P1 / www.artist-pictures.com)

Onsdag denne uken ble konsertalbumet introdusert for media på en pressekonferanse i Oslo. Til stede var representanter for Oslo Kretsfengsel (også kalt Botsen), artister, initiativtager Tom Skjeklesæther og generalsekretæren i SOS-barnebyer Norge, Svein Grønnern. Seansen ble innledet av sistnevnte som stolt kunne fastslå at koblingen mellom Johnny Cash, Botsen og SOS-barnebyer ikke er en helt opplagt kombinasjon:
– Dette var faktisk en appell fra Cash’ etterlatte om å støtte SOS-barnebyer. Det var helt naturlig for ham å være talsmann for de svakeste.

Til stede under arrangementet i desember var også en tydelig rørt Rosanne Cash (Johnny Cash’ eldste datter, red.anm.), som også har nedlagt mye arbeid i å bidra med svært personlige liner-notes i coverheftet.

Støttespiller siden femtitallet
Den litt ukjente koblingen mellom mannen i svart og SOS-barnebyer strekker seg faktisk så langt tilbake som til femtitallet, den gangen Johnny Cash avtjente sin militærtjeneste i Tyskland. I tillegg til dette har mannen som kjent også alltid vært en talsmann for de som har havnet på skråplanet, noe som blant annet resulterte i de klassiske konsertplatene At Folsom Prison (1968) og At San Quentin (1969), som begge er basert på opptak gjort bak fengselsmurene i Statene. Nettopp derfor ble initiativtaker Skjeklesæther inspirert til å hylle Johnny Cash i et norsk fengsel. En begivenhet som samtidig var på sin plass fordi hovedpersonens karriere varte i nesten femti år. Og som kjent døde Johnny Cash kort tid i forveien; nærmere bestemt mandag 12. september 2003. Hans aller siste studioplate, American IV: The Man Comes Around, passerte for øvrig nylig førti tusen solgte eksemplarer her i landet, noe som tilsvarer et platinatrofé.

Norske elitesangere
Tom Skjeklesæther beskriver artistene som stilte opp på konserten som en antologi over norske sangere i 2003- og 2004. Blant dem finner vi Thomas Dybdahl, Sergeant Petter, Steinar Albrigtsen, Sivert Høyem, Magnet, Øystein Greni, Rita Eriksen, Vidar Busk, Hilde Heltberg og Sondre Bratland.

I tillegg kommer Karen Jo Fields og Paal Flaata, som begge var tilstede under pressekonferansen og ga de tilstedeværende hver sin smakebit på hva de har bidratt med på platen.

Espen Johnsen som er ansatt som fritidsansvarling i Oslo Kretsfengsel fortalte litt om hvordan konserten ble lagt opp for å kunne arrangeres innenfor fengselportene den spesielle desembertirsdagen før jul:
– Det var en stor dag! Og det var en gavepakke for oss. Men det var også en spesiell begivenhet med tanke på hvordan vi skulle få lagt det hele opp. Det var over hundre personer på gjestelisten, så vi hadde litt jobb med å sortere hvem som skulle få komme inn, og ikke minst passe på at riktige personer gikk ut igjen!

Stolt
Johnsen avslørte også at han tente på ideen å få gjennomført et slikt arrangement i Botsen med en gang han fikk nyss om hva som var på gang, og godkjente på eget initiativ mer eller mindre det hele før saken var luftet med overordnede:
– Litt etter jeg hadde sagt ja og nyheten var allmenn kjent fikk jeg et eksemplar av VG slengt i pulten og måtte begynne derfra. I dag er jeg utrolig takknemlig overfor iniativtagerne, artistene som stilte opp og muligheten for å få være med på et så flott arrangement. Jeg er stolt!

Og hadde det ikke blitt godkjent hadde denne spesielle konserten neppe ha funnet sted, noe altså denne plateutgivelsen altså står som det endelige beviset som skal dokumentere hendelsen for allmennheten og – ikke minst – for ettertiden.

Playground Music slipper We Walk The Line – Inside A Norwegian Prison (A Tribute To Johnny Cash) førstkommende mandag, 8. mars. NRK P1, som også har vært en en samarbeidspartner på prosjektet, sender dessuten konserten i sin helhet i programmet P1-Scenen kveld, 5. mars klokken 22.05.

Albumet, på sin side, inneholder følgende tolkninger av Cash-låter:

I Still Miss Someone
(Thomas Dybdahl med Rita Eriksen og Hilde Heltberg)

Sunday Morning Come Down
(Paal Flaata)

I Walk The Line
(Magnet)

Tennessee Flat-Top-Box
(Karen Jo Fields)

Give My Love To Rose
(Sergeant Petter)

Get Rhythm
(Vidar Busk med Sivert Høyem og Thrond Asker)

I Guess Things Happen That Way
(Rita Eriksen)

Don’t Take Your Guns To Town
(Steinar Albrigtsen)

The First Time I Saw Your Face
(Paal Flaata)

Solitary Man
(Øystein Greni)

If I Were A Carpenter
(Karen Jo Fields & Sivert Høyem)

It Was Jesus
(Sondre Bratland med Rita Eriksen og Hilde Heltberg)

Big River
(Sivert Høyem)

Wayfaring Stranger
(Hilde Heltberg & Rita Eriksen)

Folsom Prison Blues
(Thrond Asker)

Long Black Veil
(Steinar Albrigtsen)

The Lucky Old Sun (Just Rolls Around Heaven All Day)
(Magnet)

Paul A. Nordal

Recent Posts

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

2 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2023

Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…

4 måneder ago

De beste reutgivelsene i 2023

Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…

4 måneder ago

Her er våre musikkfavoritter fra 2023

Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…

4 måneder ago

Hyller Hammersland

Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…

5 måneder ago

Her er de beste albumene fra 2022

Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…

1 år ago