(Kirkeplassen – Kongsberg Jazzfestival – Kongsberg, torsdag 1. juli 2004)
Foto: Thomas Reisæter
I det vi faller inn på Kirkeplassen har det samlet seg noen folk på plassen, og i sentrum av det hele står det parkert to rånebiler. I enden av plassen står komponisten selv og filmer det hele. Tilstedeværende tilhørere blir litt usikre på hva som skal skje.
Bilstereokonsert
Rånebilene starter opp og begynner å sirkle rundt på plassen med anleggene hardt dunkende bak stengte vinduer. De sirkler sakte rundt i formasjon, krysser hverandre og stopper og åpner etter hvert vinduene litt på gløtt. Deretter lukkes vinduene og bilene fortsetter å kjøre.
Dette gjentar seg i ulike posisjoner under hele seansen. Gjennom hele denne noe merkverdige hendelsen. Tilstrømmende småler nervøst på sidelinjen når det står klart for dem at dette faktisk er den annonserte konserten som er i gang.
Det kan virke som om Axel Dörner har komponert de ulike bilenes bevegelser og oppførsel som «musikalsk» følges, både i bevegelse og i lydlek. Den underlige kombinasjonen er tilsynelatende selve visjonen til Dörner – en i teorien spennende opplevelse. Men på den andre siden faller det hele litt gjennom fordi det endelige resultatet blir for hverdagslig. For en som kommer fra distriktene selv og er vant til den evinnelige runddansen fra rånerne, blir Axel Dörners innspill for usynlige til å stå frem som et vellykket musikalsk resultat.
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…
Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…
Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…
Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…
Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…
Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…