Hysj hysj hysj, vær stille som mus
(Bendiksbukta, Quartfestivalen – mandag 5. juli 2004)
Foto: Frode Jørum (frode@panorama.no)
Det amerikanske bandet falt denne anmelder i ørene for første gang da de turnerte med Built To Spill. Assosiasjoner ble lagt, plater ble kjøpt og bandet ble hørt på. Men de spennende nykomlingene Modest Mouse det raskt glemt og undertegnede rasket videre til neste debutant – eller ukas utgivelse.
Dette er strengt tatt ikke noe nytt, men det var utvilsomt en gledelig overraskelse å se bandet havne på programmet til årets Quart. Ville Modest Mouse i 2004 makte å gi den blodfattige indierocken fra den andre siden av Atlanteren et nytt liv etter sin fine inntreden for noen år tilbake?
Hastverkskonsert?
Svaret var dessverre nei. Bandet kom tuslende inn på området bare minutter før de skulle på, og hastverket de hadde brakt med seg satte også sitt preg på settet bandet gjorde i Kristiansand.
Modest Mouse klarte ikke å vinne publikums gunst. Riktig nok var flere foran scenen overlykkelige over å se sine helter i levende live, men det så det ikke ut som om resten av publikum lot seg fange. Mange var heller interessert i å nyte det overraskende gode været etter regn og hagl samtidig som ølsalget og praten gikk godt i store deler av Bendiksbukta.
Modest Mouse på plate er ofte en besnærende opplevelse som gir gjenkall til det beste fra den skakke amerikanske rocken. Bandet farer opp fra det lavmælte kjellerfølelsen og tar lytteren med seg til kantete gitarvegger uten de største anstrengelsene.
Men denne mandagsettermiddagen klarte de aldri nå opp til disse prestasjonene. Vekslene mellom det stille og det mer høytlydende kommer ikke tydelig nok frem, og bandet selv virker ikke være spesielt interesserte i å oppnå en tilfredsstillende nok kommunikasjon med sitt publikum. Dette resulterer i at Modest Mouse heller ikke klarer å gjøre særlig mer enn å være høylytt bakgrunnsmusikk for store deler av bukta.
For lyst og lystig?
Modest Mouse må likevel fremdeles kunne karakteriseres som et godt band som har levert fine ting i fortiden. Men under årets første Quart-dag klarte altså ikke å vise dette frem. Konklusjon: Det hele ble for lyst og for åpent for bandets soveromsrock.