De brukte 10 år på å nå sin første milliard – og deretter bare ett år på å nå 10. Shazam begynte livet lenge før dagens moderne smarttelefoner så dagens lys. De første årene måtte brukerne slå et nummer for å få identifisert en låt.
I dag ligger applikasjonen på 100 millioner identifikasjoner i uken, og har 350 millioner brukere i 200 land. Ifølge Shazam bidrar tjenesten til at det selges musikk digitalt for 1,8 milliarder kroner årlig, rundt 10 prosent av musikkbransjens totale digitale salg per år.
Hvilken låt som ble nummer 10 milliarder? Lady Gagas Applause, som ble identifisert av en bruker i New Jersey.
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…
Hun har vunnet en drøss med priser, samarbeidet med alt fra Röyksopp til Timbuktu, og…
Musikkbransjen fortsettet å pumpe ut reutgivelser på vinyl. Plateconnaisseur og Panorama-grunnlegger Paul A. Nordal viser…
Hvilke album likte du best i 2023? Vi stilte dette spørsmålet til våre gode venner.…
Dagen før ettårsdagen for Pogo Pops-legendens bortgang, samles en bukett med kjente artister på USF…
Året er omme og fasiten er inne. Her er de beste albumene fra 2022, ifølge…