The Cornerman EP – Skeiv country fra storbyen
The Cornerman EP kommer i forkant av en travel sommer for St. Thomas som gjester festivaler i flere land (deriblant Quart og Roskilde). Denne lille platen bør fungere som en ypperlig teaser for de av våre lesere som vet de kommer til å overhøre dette nydelige prosjektet fra den tidligere Emily Lang-frontmannen.
Det er ingen hemmelighet at sanger og initiativtaker, Thomas Hansen, nesten låter identisk med en av de største samtidslegendene i ny country: Will Oldham. Men, det er vanskelig å få dette til å bli et negativt trekk mot dette pussige, norske orkesteret. Og det skyldes nok ikke bare at denne anmelderen setter den rare amerikaneren høyere enn de fleste innen sjangeren. Den viktigste grunnen er nok at på tross av den faretruende likheten til Oldham på det vokale plan, klarer St. Thomas å stemme i med en instrumentering som gir dem et eget lydbilde og en egen identitet.
Denne identiteten kommer klarest til syne i de små detaljene som binder melodiene sammen. Særlig er den deilig start/stopp effekten han bruker på Cornerman både elegant og visjonær. Her er man definitivt ikke vitne til kopister i arbeid. Snarere er Hansen og hans medmusikere på full tur ut i et kreativt landskap som lover både gull og grønne skoger videre. Hele denne skiva oser integritet og selvsikkerhet – fra de sparsomt kledde melodiene til den lekre instrumenteringen som kler disse låtene opp med allslags deilige strenger og tangenter.
Den største nedturen er at The Cornerman EP ikke er en langspiller, men et album følger heldigvis opp til høsten (som bærer tittelen I’m Coming Home , og slippes 20. august, red.anm.). Det er til denne utgivelsen jeg sparer de virkelige store stjernene denne gang. Så nå gjenstår det kun å se.