De arbeidsnarkomane
Foto: Arkiv (Frode Jørum) / Dan Djupås
Danko Jones har vokst seg til å bli et av hardrockens sterkeste acts. Og vi lurer på hvordan bandet selv føler det har utviklet seg, fra debutfullspilleren Born A Lion, til den nye knallerten Sleep Is The Enemy, nå foreligger. Jones selv mener de har hatt en utvikling mot det mer melodiøse, uten å av den grunn gå på akkord hardheten i uttrykket sitt. At det hvite coveret, med liljer og det hele, skulle tilsi at bandet har blitt softere på sine eldre dager, mener Jones er tullball.
– Å trekke slutningen at vi har blitt mykere ut i fra coveret vårt, er tullete. Åpner man opp coveret og ser inn, så ser man at det plenty med blod og gørr denne gangen også. Flere har sagt at de synes platens artwork er så dårlig. Dette bare bekrefter at folk må ha alle budskap inn med teskje. En plate kan romme mye mørke, selv om den er pakket inn i et hvitt cover, sier Jones.
Tid er den egentlige fienden
Sleep Is The Enemy heter altså den nye langspilleren, og man kan jo lure litt på hvorfor de har valgt seg den delige søvnen som fiende. Men det er ikke slik å forstå at Danko Jones hater søvnen i seg selv, det er mer det at den hindrer bandmedlemmene i gjøre ferdig alt det de skal. For selv etter å ha sluppet tre album, har bandet ennå ikke tatt seg bryet med å finne en ekstern manager til å passe på dets foretninger. Bandets medlemmer gjør stort sett alt selv, og det en kvalitetskontroll det koster å opprettholde, kan Jones fortelle.
– Vi har ennå ikke funnet en person som kan fylle en managerrolle tilfredsstillende, så det er mye arbeid som skal gjøres, sier Jones, som tror det veldig snart kan bli aktuelt å finne en ekstern manager for å lette arbeidsmengden.
Merch-kontroll
Til og med når det bestemmes hva som skal være bandets merch, har Jones en avgjørende finger med i beslutningsspillet. Og med tanke på de imponerende mengdene bandgear gruppen drasser med seg på turne, kan man forestille seg at det er en del å forholde seg til.
– All merch skal i utgangspunktet bli godkjent av meg. Jeg mener vi bare skal ha produkter jeg selv ville ha kjøpt, beretter Danko, som sier at det har skjedd at varer han ikke har godkjent har blitt laget, og forsøkt solgt på turneer. Men at disse ikke har blitt kjøp av fansen.
Når Danko Jones-lokomotivet nå ruller rundt i Europa, er det med et stramt tidsskjema. På de 42 dagene europaturneen varer, skal bandet spille solide 37 gigs. Ettersom trioen er et av bransjens mest eksplosive liveacts, er man nødt til å undre seg over hvor de finner energien til å hele tiden gi bånn pinne. Svaret er at Danko Jones er svært tilfreds med jobben som rockestjerne.
– Jeg elsker jobben min!, sier Danko, og mener det er blitt greiere å turnere nå som de har egne roadies, som pakker opp og ned utstyr til konserter, samt sjåfører som tar dem dit de skal. Og når man tenker på at bandet turnerte USA på kryss og tvers i syv måneder i fjor, for å promotere We Sweat Blood, er det best å ha folk som tar seg av slike biter av turnepuslespillet.
Stor Brant Bjork-fan
På de aller fleste datoene på den pågående europaturneen har Danko Jones fått med seg Brant Bjork & The Bros som supportband. Brant Bjork er, med sin fortid i band som Kyuss, Fu Manchu og Queens Of The Stone Age, en av stonerrockens største navn, og en av Danko Jones absolutte favoritter. (Brant Bjork & The Bros spiller på Bukta-festivalen senere i år, red.anm.)
– Jeg er kjempefan av Brant Bjork og har alt han noen gang har gitt ut. Uten å putte noe diss over bandene som har varmet opp for oss tidligere, er Brant Bjork & The Bros er det mest ønskede oppvarmingsbandet vi har hatt. Hadde Brant Bjork spilt konsert hjemme i Toronto hver dag, så hadde jeg også vært på konserten hver eneste dag, forteller Jones, som medgir at han dessverre ikke får sett særlig mye av Bjorks opptredener, selv om de er på turne sammen.
Skal rocke ringen
Danko Jones har etter hvert rukket å bli et ganske så populært band i Europa. Men bandet blir stadig vekk overasket over hvor mange konsertbilletter de selger.
– I og med at vi ikke er et band som for all verden av omtale i NME, synes vi det er utrolig at vi kan selge så mange billetter som vi gjør i England. I det siste har vi også begynt få et navn i tøffe markeder som Italia og Frankrike, forteller Jones. Trioen skal gjøre en masse festivaljobber i sommer, deriblant den tyske sluggeren Rock Am Ring, der Metallica, Depeche Mode, Franz Ferdinand og Tool er blant de største trekkplastrene. Om han og bandet blir å finne på noen norske festivaler til sommeren, kan han på stående fot ikke svare på.
Mens vi er inne på dette med konserter, lurer vi på hvordan livepublikumet har tatt i mot det nye materialet, kontra det eldre. Danko sier at selv om mottakelsen på Sleep Is The Enemy-materialet har vært bra, er det ikke til å stikke under stol at det foreløpig er det eldre materialet som rocker publikum hardest.
– Det er helt naturlig at det er de eldre sangene som fungerer best. En stor andel av de som er på konserten, har ikke engang kjøpt det nye albumet, forteller Jones som sier at det er i hovedsak Sleep Is The Enemy de er på veiene for å promotere, noe som settlisten naturlig nok bærer preg av også.
– Vi spiller selvsagt låter fra foregående album også, men hovedtyngden ligger på låter fra Sleep Is The Enemy, konstaterer den energiske frontfiguren.
Før vi runder av samtalen, må vi nesten forhøre oss hva som surrer og går på Danko Jones stereoanlegg hjemme i Canada. Og blant bandene som får mest spilletid er MC5 og Stooges-kicket Tricky Woo, hardrockerne i C:Mon, garasjerock-duoen The Leather Uppers og folkamericanabluespop med Isobel Campbell og Mark Lanegans duettplate Ballad Of The Broken Seas.