Zen og sjelfull telepati
(Cosmopolite, Oslo – fredag 18. august 2006)
Musikere: Bobo Stenson (flygel) og Tomasz Stanko ( trompet)
Sammen er de selve fanebærerne av den europeiske lyriske kammerjazzen, og deler båt med vår egen Jan Garbarek. Flere år på nakken, erfarne legender. Fjell, åpne vidder, døden og havet.
Her var en sjelden mulighet til å bivåne de to mesterne i duo-format og all honnør samt ærbødige nikk til festivalen for denne ultimate booking. Begge musikere er først og fremst kjent for sine trio- og kvartett-utgivelser, men skulle her tolke sitt sett uten rytmeseksjon; og hvilken kveld det ble!
Vi snakker her kjente standard-låter i friske tolkninger, nye paletter. Enorm harmonisk oppfinnsomhet. Lyriske svevende løp. Soloflyt over viddene. Kammerjazz på fineste nivå. I øyeblikk får vi antydninger til kjente melodifraser før det flyter ut på ukjent terreng igjen. Settet har perfekt balanse mellom nydelige ballader som etterfølges av hardere bop-standard-låter. Vi ble servert alt ifra bruddstykker av Duke Ellingtons Sacred Concert, Caravan og African Flower til to Miles Davis’ komposisjoner i Solar og Milestones, lett krydret med Stanko-signerte verk imellom.
Duoen var så høyt og lavt at trommer og bass kunne gjort det hele kaotisk, her var det nemlig så mye for lytteren å bite seg fast i at små lommesymfonier er eneste dekkende beskrivelse. Vi snakker ren krystall.
En minneverdig kveld
Nydelige melankolske Blue In Green (av Bill Evans, på Miles Davis’ Kind Of Blue) ble også tilført nye nyanser og høres med ett ut som et splitter nytt verk. De gamle låtene brekkes opp og tilføres nye stemninger i solorittene. Trompetist Tomasz iskalde kromatiske løp som toppes av høye hyl. Skamfin fargelegging og lyriske vakre historier brettes ut. Med ett over i knallhard perkussiv traktering av flygelet. Deilige knekk i løpa. Ostinato figurer i nederste register.
Statene har Keith Jarrett, Europa har Bobo Stenson. Verdensklasse av største kaliber begge to. I Bobos solopartier kan det minne om Jarretts mange nydelige solokonsertutgivelser (også på ECM), denne mesterfylte balansegang mellom klassisk, jazz og folkemusikk. Men der Jarrett ofte søker inn i den amerikanske folkemusikken blues og gospel har Stenson funnet sin distinkte stemme i små fragmenter av skandinaviske folketoner. Duoen utøvde nydelig samspill og innovative fraseringer.
Da siste sukk fra Stanko tonet ut var det ingen tvil om dette var en kveld jeg vil minnes lenge.
PS! Kjøpetips: Bobo Stenson Trio: Reflections (1993), Tomasz Stanko Quartet: Suspended Night (2004) og Tomasz Stanko Septet: Litania: The Music of Krzysztof Komeda (1997).