Khmer – Miles Davis på kollisjonskurs med Prodigy
For det som åpner så elegant i en slags drøm hvor Miles Davis fremfører musikk til filmen Orions Belte, utvikler det seg allerede på spor to som noe helt og fullstendig annet! Her får vi servert jazz i technodrakt – og det fungerer! Jeg jubler i stolen min, og hadde jeg hatt en hatt (!) måtte jeg ha tatt den av! Tradisjonelle jazzinstrumenter som trompeter, elektriske gitarer og perkussjon blandes med samplinger, trommemaskiner og stemmeboxer som vi er mer vant til fra hippe house-DJ’er!
Trompetist Nils Petter Molvær har kanskje aldri vært en man lett kan plassere i en bestemt musikalsk bås, og hans første utgivelse hvor han står som hovedartist gjør det ikke noe enklere! Khmer er tydelig inspirert av etablerte jazznavn som nevnte Miles Davis, men her finnes samtidig tydelige spor av Massive Attack, Tricky og Prodigy. Takket være medprodusent (og medmusikant i form av sampling-effekter) Ulf W. Ø. Holand (Bel Canto, Kari Rueslåtten) får vi et resultat som foreløpig er unikt innen både jazz- og technosjangeren.
Det er også etter hva jeg har forstått første gang i jazzlabelen ECM’s vellykkede historie at elementer fra pop- og rockverdenen har fått spille en vesentlig rolle på en av selskapets utgivelser! Også rockgitaristene Eivind Aarset (Ab Und Zu) og Morten Mølster (ex-The September When) gjør sitt for at Khmer har blitt en vellykket plate.
Vi snakker på mange måter også her om improvisasjon som gjør jazz til hva det er, men likefullt en komplett opplevelse for technofansen. Foran denne utgivelsen ligger det gjemt glimrende forarbeid som har tatt hele fire år, og det bør ikke bli forbigått i stillhet når en nyskapning av dette kaliberet når platehyllene i butikkene.
Selv om Khmer kanskje ikke kan oppfattes som en revolusjon hverken innen jazzen eller innen technostilen, gjør du allikevel en trygg investering, uansett hvilken musikalsk gren (av de nevnte) du daglig føler deg mest hjemme i.