1999 – Den franske revolusjon fortsetter
Umiddelbart virker det som om Cassius er dystrere og mørkere i sin undergrunnshouse, men likefult på høyde med sine landsmenn. Cassius er Philippe Zdar (fra Motorbass) og Boom Bass som begge i seg selv har navn som er forbundet med kvalitet, og resultatet i form av albumet 1999 kan nesten ikke mislykkes.
Singelhiten som startet året med den passende tittelen Cassius 1999, fortsatte på et vis der Stardust slapp med sin Music Sounds Better With You (forøvrig kåret som årets single 1998 i Panorama), også denne basert på en sampling av en gammel discodiva (Donna Summer: Love Is Just A Breath Away). Vel å merke er nok ikke Cassius like radiovennlige som Stardust, og når neppe samme store salgstall. Likevel ga singelen visse anelser om at albumet som skulle komme etter, var av samme høye standard.
Cassius bærer den tunge bassounden videre, og innfrir etter forventningene. Det hele er veldig fransk og som alt fra Paris låter det både moderne og tidsriktig. Man kan likevel stille spørsmål om hvor lenge den franske revolusjonen kan fortsette, for jeg har en følelse av at Cassius på en måte er i ferd med å slutte denne «ringen» med denne utgivelsen. For all del; Cassius holder så det griner, men neste houseaktør fra Paris bør kanskje ha i tankene at det kan være lurt å gi seg mens leken fremdeles er god.
Utover det som er nevnt, er det verdt å legge til at du sannsynligvis må lete dypt og lenge i platehyllene for å finne et bedre og mer vellykket album innen undergrunnshouse i år. 1999 er bortimot feilfritt, og særdeles lekkert i hele sin utfoldelse av dype bassganger, elektrobeats og dystre samplingeffekter.