Bird – Lovende solodebut fra Thomas Dybdahl
Denne EP-en ligger i grenselandet mellom rock, pop og urban-country, og er spilt inn i Thomas’ hjemmestudio, mellom studioopphold og spilling med Quadraphonics.
At denne gutten har låtskrivertalent, hersker det ingen tvil om. Det får vi et bevis på allerede på den første låta On A Dime, som er en flott akustisk låt med glimrende gitarklimpring, og en svevende og tøff melodi. Det er nok via denne låta begrepet urban-country ble lansert, for det finnes klare elemter til den alternative countryrock-genren på låta, uten at den bikker over på den patetiske siden. Rett og slett en feiende fin låt som har potensiale til å bli en liten radiofavoritt. En svak nedtur blir det på neste spor Begging For The Bones, som mangler noe så essensielt som en god melodi og et godt refreng. Deretter får vi en fin instrumental låt i Wintertheme, der Thomas Dybdahl beviser at han KAN spille gitar. En stemningsfull og liten låt som passer fint inn på albumet. Tittelkuttet Bird holder også høy kvalitet. En lett slentrende låt som det lukter late sommerferiedager av lang vei.
Avslutningslåta Your Weakest Spot er en straight forward rock’n’roll låt, med et Stones-aktig riff. Også denne er helt OK, men albumets soleklare enere er låtene On A Dime (som forøvrig er feilstavet On A Clime på coveret, uten at det skal trekke ned helhetsinntrykket), og tittelkuttet Bird.