Wildlife – Feiende flott fra Finland
Med god drahjelp fra hitsingelen Lauren Caught My Eye, som surrer og går i tung rotasjon på MTV Nordic om dagen, er det mye som skal til for at The Crash ikke skal lykkes like bra med dette sterke albumet.
Wildlife avløses nemlig av den ene mer fengende og catchy poplåten etter den andre. Og når de aller fleste låtene som finnes her attpåtil befinner seg i samme klasse som hitsingelen, skal ingen behøve å klage. Star, Empty, Of Hope And Despair og New York kan alle trekkes frem som ypperlige eksempler på hvordan god popmusikk skal låte i 2002.
Referansene er mange, og tidvis svært tydelige. Her finnes spor av alt fra britisk pop á la Suede, Pulp og James til svensk nittitallspop i slekt med The Wannadies og Kent via Pet Shop Boys mer diskofiserte lydkollasjer fra åttitallet og syttitallets sofistikerte glampop, til deres landsmenn i 22 Pistepirrko uttrykksform. Men The Crash går aldri i kopistfellen, og kan trygt lene seg tilbake i god bevisshet om at de har funnet frem til en formel som passer dem utmerket.
Bandets vokalist Teemu Brunila har en særegen og erketypisk finsk måte å fremføre tekstene på (tenk 22 Pistepirrko!). Dette bidrar til at låtene fremstår som enda mer fascinerende. Men det er ikke bare dette som gjør Wildlife til et innbydende album. Som i nesten all annen musikk er det også her komposisjonene som ligger i bunn. Og i kombinasjon med gode arrangementer og en glitrende produksjon og fremførelse, er standarden satt.
Er du ute etter fengende og god moderne popmusikk er Wildlife et utmerket valg. The Crash, som forøvrig snart besøker Norge, fortjener etter denne plata å bli ekte popstjerner. Etter noen runder med Wildlife i CD-spilleren virker det nesten som om de allerede har vært det en stund.