Behind Closed Doors – Nesten slår ingen mann av hesten
Maria Solheim debuterte i fjor med albumet Barefoot, en plate som høstet gode kritikker fra flere hold. Nå er hun ute med plate nummer to, Behind Closed Doors, som er en variert plate basert på Marias vakre og sjarmerende vokal kombinert med gode tekster.
Men plata er likevel temmelig tradisjonell innenfor sin sjanger. Med det mener jeg at den ikke bringer noe direkte nytt, og blir derfor ikke så spennende som man kanskje kunne håpet på. Resultatet kunne med fordel ha blitt litt særere, for å si det på den måten.
Men misforstå meg rett: Mye av dette er riktig så fin musikk, men likevel kunne jeg ha ønsket meg noe litt mer utfordrende etter først å ha studert det litt naivt utseende bildet på coveret. Regner med at det kanskje er gjort med vilje(?).
Talentfulle Maria Solheim fikk som 17-åring platekontrakt med Kirkelig Kulturverksted. Noe som i seg selv må kunne sies å være imponerende. At hun i tillegg har gitt ut to plater siden den gang, er ikke direkte vanlig her til lands.
Selv om dette er mykere, kanskje litt koseligere musikk, synes konturene av en «ny» Bertine Zetlitz tydelige på Behind Closed Doors. Bengt Egil Hanssen har produsert både denne og den forrige plata til Solheim, men musikerne er byttet ut siden sist. Hovedpersonen har selv hatt større innflytelse på denne plata enn den forrige, noe hun absolutt bør følge opp fremover.
At Maria Solheim har en fremtid som artist i Norge hersker det liten tvil om. Stort talent og fin musikk altså, men til tider litt platt i denne omgang.