Kopibeskyttelse til skrekk og advarsel
SunComm Technologies som står bak kopibeskyttelsesteknologien MediaMax CD-3 sier at Halderman har brutt kopieringsloven ved å kunngjøre at kopibeskyttelsen kan skrus av ganske enkelt ved å holde shift-tasten nede første gang en CD-plate plasseres i spilleren. SunComm får støtte fra både BMG og EMI, begge selskaper som bruker omstridte kopibeskyttelser på de nye utgivelsene sine.
Men dette er bare enda ett ledd i en lang rekke uheldige situasjoner som har oppstått rundt kopibeskyttelse av CD-plater. Plateselskapenes desperate forsøk på å beskytte produktene mot piratkopiering er nemlig usedvanlig ineffektive. Så langt finnes det ingen løsning som kan hindre ulovlig kopiering av musikk, men de stadig mer komplekse kopibeskyttelsene gjør det vanskeligere og vanskeligere for vanlige brukere å spille CD-ene.
Uspillelige plater
Et eksempel er EMIs nye kopikontroll. En av de første platene med den nye beskyttelsen var Massive Attacks 100th Window. Et album som raskt fikk det lite tiltrekkende klengenavnet «den uspillelige CD-en». Årsaken var at kopibeskyttelsen forvirret mange CD- og DVD-spillere i en slik grad at plata ikke kunne spilles i det hele tatt.
Men dette gjaldt først og fremst CD- og DVD-spillere som kun kunne kobles til vanlige stereoanlegg. EMI har på sin side gjort gjentatte forsøk for å forbedre teknologien, men uten å ha lykkes nevneverdig. Nye CD-er, deriblant A Perfect Circles Thirteenth Step, kan spilles, men bare dersom brukeren klikker seg forbi det første sporet -og kun etter at man har latt spilleren spytte ut plata gjentatte ganger. Ironisk nok er begge platene tilgjengelig i kopiert utgave på nettet til dem som er villige til å laste dem ned.
Feile premisser?
Hele teorien bak kopibeskyttede CD-er er basert på et feilaktig premiss; nemlig at all piratkopiering foregår fra en CD-rom-spillere installert i en datamaskin. Men som de fleste vet, finnes det mange andre måter å kopiere CD-plater på. Et eksempel er å koble en vanlig CD-spiller til datamaskinen gjennom lydkortet – og rett og slett ta opp musikken som lydfiler. På denne måten unngår man alle kopibeskyttelser uten at kvaliteten på lyden blir forringet.
Per i dag er kopibeskyttede CD-er kun til irritasjon for dem som kjøper dem. Beskyttelsen har liten til ingen effekt på hvorvidt produktet blir ulovlig kopiert eller ikke. Det plateselskapene ikke forstår, er at ved å lage kopibeskyttelser som gjør det vanskelig å spille CD-ene i vanlige spillere setter de kjøperne i en umulig situasjon.
Stående i hylla?
Enten kan de la plata bli stående i hylla uspilt, og dermed i teorien ha betalt for et produkt de ikke kan bruke. Alternativt kan de laste ned musikken fra nettet og brenne den inn på en ny CD slik at denne kan spilles. Det kan vanskelig argumenteres at sistnevnte ville være ulovlig ettersom de allerede har betalt for musikken. Ved å kopibeskytte CD-ene gjør plateselskapene dermed kjøperne avhengige av piratkopierte utgaver av deres egne uspillelige CD-er. Snakk om å skyte seg selv i foten!