ZTV styrker norsksatsingen
Lørdag 1. mai går startskuddet for Norsk Lyd, som er navnet valgt for det nye programmet på ZTV. Her vil fokuset utelukkende være viet norske musikkvideoer, som kanalen lover å sende uten forstyrrelser. Kanalen vil i dette timelange programmet presentere det nyeste og beste innen norsk musikk.
Fra før av har ZTV Norge allerede vist seg som pionér på feltet, og stått i bresjen for å fremme norsk musikk på TV. Til nå har dette gjort seg gjeldende gjennom egenproduserte programposter som Z og Pop:TV.
Økte markedsandeler
ZTV melder ellers at de ifølge tall fra TNS Gallup i første kvartal har en markedsandel på 0,6 prosent blant alle TV-seere over 12 år, mot MTVs 0,5 prosent. Dette kommenterer informasjonskonsulent Ida C. Linchausen på følgende måte:
– ZTV skal være en underholdningskanal med hjertet i musikken. Seerne ser ut til å sette pris på kombinasjonen av norsk og internasjonal musikk, daglige filmvisninger og en rekke kvalitetsserier på kanalen. Det viser seg nemlig at den positive trenden fra slutten av fjoråret fortsetter også i år. ZTV er også i første kvartal 2004 større enn MTV, og har vokst hele 100% fra samme periode i fjor, mens MTV har stått stille.