Oak Or Rock – Ja takk, begge deler
I motsetning til hva mange skulle tro, er ofte den elektroniske musikken flink til å beholde det organiske i uttrykksform. Dette gjelder selvsagt ikke de fullt ut syntetiske låtene til den dvaske plastmusikken vi får nok av på hitlistene og platebransjens programmerte spillelister. Men i de mer vågale distriktene av det elektroniske lydlandet eksisterer det derimot en betraktelig større respekt for de naturlige lydbildene.
På utgivelsen Civil War benyttet duoen Matmos for eksempel bare råmateriale fra periodene de tok inspirasjon fra; den engelske borgerkrigen i det sekstende århundre og den amerikanske borgerkrigen (1860-65).
Nettopp denne innfallsvinkelen føles det som om Espen Sommer Eide også benytter seg av på Phonophanis nyeste album Oak Or Rock. Han tar den elektroakustiske innfallsvinkelen fra sitt samarbeid med Dag-Are Haugan i Alog og legger seg langt inn i et digitalt landskap. Selv stemmen til Maja Ratkje føles nesten kaldt utenomjordisk på Cloudberry.
Likevel låter det hele mer naturlig enn den streiteste singer/songwriter. Dette har sannsynligvis sin grunn i opprinnelsen av det materialet han tar utgangspunkt i.
Sommer Edie har kanskje grepet tak i de mer jordnære lydkilder, men gjennom en silende og manipulerende prosess sitter han tilbake med essensen av originalmaterialet. Tidvis føles det som om han deler stier med likesinnede, som Black Forest/Black Sea og The Blithe Sons, men det føles likevel som Phonophani gir en mer nordisk tilnærming til denne ”urlyden” av vår verden.
Dette er strengt tatt ikke en ny rute for denne mannen. I tillegg til at han etter hvert står bak en rekke utgivelser innenfor nisjen, er han en av grunnleggerne av det nettbaserte prosjektet Rural Reading, som forsøker å dokumentere eller fange et landskap gjennom tekster, lyd og biler – eller på andre måter gjøre det hele synlig for sitt publikum.
Det føles som om Phonophani på Oak Or Rock også benytter seg av erfaringene fra sitt prosjektarbeid. Som lytter presenteres vår verden her i en komprimert form.
Som med så mye annen musikk innen denne delen av den elektroniske scenen, kan også dette produktet være vanskelig å få tak på. Her gis ingen klare parametre på hva som kan eller skal regnes som god eller dårlig musikk. Like fullt bør det stå klart frem for de fleste at vi gjennom Oak Or Rock står en dempet perle i hånden.