Employment – Nytt bølgeband på tokt
Det er ikke alltid like flatterende å få et hype-stempel hengende over seg før første plate er spilt inn. Noen ganger går det bra, som i tilfellet Franz Ferdinand i fjor. Men som oftest blir gjerne tilværelsen for ukjente band som klistres utover forsidene i blekker som NME synonymt med en kort stjernestatus. For kort tid etter opphausingen latterliggjøres gjerne samme stjerneskudd noen uker senere.
Kaiser Chiefs er som nevnt en av det siste årets mest omtalte nye band i britiske musikkblader og står derfor overfor et enormt forventningspress før de knapt har fått gitt ut en singel. Sånn sett betyr det at mye står på spill fremfor lanseringen av debutplaten.
Men med Employment i bagasjen viser Kaiser Chiefs seg modne nok til å takle presset, og har laget et jevnt over godt album med tydelige røtter lokalisert i et segment mellom glamrock, britpop og sensyttitalls new wave. En like klar fascinasjon for datidens band som Roxy Music, The Jam, The Clash, The Stranglers og Devo, for å nevne noen, føles heller ikke direkte fremmed i dette selskapet.
Men det er også på sin plass å nevne at Kaiser Chiefs slenger seg på en bølge som allerede er i ferd med å bli godt overbefolket av ivrige unge band med tilsvarende referanser. Begrepet ”The new wave of the new wave” er kanskje kommet for å bli, iallfall for en stund, men med Employment gjentar de kun en formel som eksempelvis nevnte Franz Ferdinand og til dels Interpol har lyktes med før dem.
Likevel bør det fremheves at dette bandet har funnet frem til sin egen nisje sett fra sitt eget retrospektive ståsted, og kommer vel i havn med dette debutalbumet som tidvis er svært tiltalende og riktig så delikat utformet. Spesielt tydeliggjøres dette i høydepunkter som Everyday I Love You Less And Less, I Predict A Riot og Saturday Night.
NB! I salg fra mandag 25. april 2005.