Easily Misunderstood – Dynamisk postrock-perle
Selv om det bare er et år siden debuten Same, Same, But Different, virker det som om gutta i The Samuel Jackson Five har vokst mye på den korte tiden.
Selv om postrocksjangeren er et skummelt segment å vandre i hvis man ønsker å ikke havne i pretensiøs-båsen, klarer bandet på utmerket vis å styre unna de altfor store klisjeene ved at de rett og slett leverer fabelaktig bra musikk!
Easily Misunderstood bærer preg av både spontanitet og improvisasjon, to faktorer som ikke alle postrock-band klarer å få frem. En svær samling av instrumenter og massive lydeffekter har blitt brukt på albumet, og låtene bygger seg opp for så å avta og gå over i noe helt annet igjen.
Det kan nesten virke som at et hvert postrock-band med respekt for seg selv velger sære bandnavn og lange låttitler. Vi har foreksempel pionerene i Godspeed You! Black Emperor, Explosions In The Sky og From Monument To Masses. Her kan også norske Youth Pictures Of Florence Henderson også glatt nevnes. I og med at låtene sjelden har en tekstbasert meningsforløpelse kan de da også tillate seg å bruke disse lange låttitlene.
Av låter som stikker seg ut på Easily Misunderstood finner vi blant annet Charlie Foxtrot Queen, No Name og Michael Collins Autograph. Det er utrolig dynamisk, vakkert, tandert og progete på én og samme tid, og Motorpsychos herlige instrumentalpartier på deres aller beste nittitallsperiode er en klar referanse. Mens en låt som Song For Sarah rett og slett bare er fin.
I tillegg har de noen herlige stoner-toner med en jazzete chillout-tvist på Psycho Derelict. Dette viser hvor variert dette albumet faktisk er. Det tar kanskje litt av enkelte steder, og et to minutter langt sykt, sykt midtparti på Person Most Likely To Enjoy The Taste Of Human Flesh kan kun forsvares ved at låta mest sannsynligvis handler om en like syk, syk person.
The Samuel Jackson Five er et band med bra navn, sære titler og en låtsamling som gjør at de burde kunne komme langt. Veldig langt.