Ahead Of The Lions – Halvdødt plagiat
Ahead Of The Lions er oppfølgeren til 2004-albumet Black Skies In Broad Daylight, produsert av Steve Albini (Pixies, Nirvana). Debutplata fikk gode anmeldelser da den kom. Oppfølgeren skuffer.
The Living Things, bestående av brødrene Lillian, Eve og Bosh Berlin samt gitarist Cory Becker, vil assosieres med retropunkband som The Strokes, men likheten strekker seg ikke lenger en det slim leg-jeans og tupert out of bed-hår tillater. Bandet har mindre av den nihilistiske laidback New York-lyden og færre fete gitarriff. Vokalen er anonym med samme påtatte råhet som han krøllete i Nickelback og guttene er fra St. Louis.
Derfor kan The Living Things stemples og settes i bås med andre utstuderte kopistband som velter opp og får oss til å glemme hvorfor vi i utgangspunktet likte rockens redningsmenn, nemlig Strokes. Som forbildene er The Living Things også tydelig influert av punkbølgen som oppsto på 70-tallet uten at Iggy Pop-sounden imponerer.
Brorparten av låtene på plata framstår nemlig som overproduserte og halv-tighte kompromisser mellom kommers- og indierock. Det er litt fuzz, og enkelte harde partier, som likevel ikke bryter den irriterende balansen. Powerpunklåta Bombs Below, Dandy Warhols-inspirerte Bom Bom Bom og mer svevende og vokalharmoniske Keep It ’Till You Fold er positive unntak grunnet dansbarhet, melodikvalitet og noe som bak hårgéle, sinnaposering og vintage-skinnjakker høres ekte ut.
Tekstene, som er ironiske, politiske og velkomponerte veier også positivt i retning av en viss genuinitet. Likevel er synspunktene utpreget populistiske og feigkorrekte. Living Things har ikke funnet opp hjulet med Ahead of the Lions, men de har uten tvil hatt god nytte av det.