Mer alternativ festival
Foto: promo / RockPhoto / Rune Johansen / Kristoffer Børsting / Universal Music / Warner Music
John DEE var arena for det lokale avsparket for årets Roskilde Festival. På scenen stilte bergensbandet Ungdomskulen og de britiske yndlingene New Young Pony Club. Informasjons- og pressetalsmann Esben Danielsen var tydlig stolt over å få presentere de to gruppene på en lokal scene, etter å ha gjennomført et tilsvarende arrangement i Stockholm kvelden før – hvor The Whitest Boy Alive med Erlend Øye i spissen delte scene med britene:
– Vi har hatt en presentasjonsrunde i de skandinaviske hovedstedene, og etter gårsdagens kick-off med blant annet New Young Pony Club, vet jeg at det blir suksess også i kveld.
Og nettopp det ble det. New Young Pony Club gjorde en fremdragende innsats for første gang fra en norsk scene. Dette bandet vil garantert markere seg betydelig når musikkåret 2007 skal summeres opp.
Sterkere konkurranse
Siden Roskilde Festival etablerte seg tidlig på syttitallet, har den danske festivalen hatt en status som ingen andre nordiske festivaler har vært i nærheten av. Konkurransen er mye større nå enn hva den var før, noe som spesielt setter sitt preg på utvalget av headlinere. I år toppes plakaten av Björk og Red Hot Chili Peppers, to navn som ligger på et astronomisk prisnivå.
– Vi merker konkurransen er skjerpet ved at prisnivået på store navn har skutt i været, sier Danielsen. – Dette bidrar til at vi dykker mer ned i undergrunnen enn tidligere. Noe som kommer tydelig frem ved å ta en titt på årets program. I og med at prisnivået har steget i den grad det har, har vi også sett oss nødt til å øke prisen for et festivalpass med ti prosent. Men dette betyr også at vi kan booke flere spennende artister, og da spesielt med fokus på det alternative og undergrunnen, sier han.
– Vi har mange følere ute, og i Norge samarbeider vi blant annet med Norsk Rockforbund, skyter kollega Niels Bjerrum inn. – Datarock, Thomas Dybdahl og BigBang er eksempler på norske nan som vi forventer vil sette spor etter seg under årets festival.
Åtte norske
Til sammen står åtte norske navn på Roskilde-programmet 2007. Litt færre enn i fjor, og nesten halvparten sammenlignet med hvor mange svenskene har fått med, som i år kan skilte med 15 navn på plakaten.
– Det er helt tilfeldig at det kommer flere svenske enn norske artister til festivalen i år, sier Danielsen. – Til tross for dette, anser vi den norske musikkscenen som en av de mest spennende i Europa akkurat nå. Bookingen i alle de tre skandinaviske landene er en av de viktigste satsingene for oss. Vi har en egen musikkgruppe som nærmest jobber som en liten redaksjon og de involverte finkjemmer markedet i de tre skandinaviske landene for å finne de mest spennende navnene på undergrunnsscenen. Om artistene har platekontrakt eller ei betyr mindre. Det viktigste er å fange opp hva som er up-and-coming, understreker han.
– I tillegg hører vi på hva publikum vi ha, legger Bjerrum til. – Vi får ufattelig mange henvendelser fra publikum som tipser oss, og vi ser lett hvilke navn som er hotte akkurat nå. Datarock er et eksempel på et norsk band som mange har snappet opp og laget mye buzz rundt.
Dette gjenspeiler seg også på plakaten, hvor nettopp Datarock er fremhevet på den offisielle plakaten ved siden av størrelser som Arcade Fire, Arctic Monkeys, The Killers og LCD Soundsystem.
Sterkere miljøprofil
Roskilde Festival ønsker å fremstå som miljøbevisste, og har innført avfallsortering på høyt nivå. I år vil dette markeres tydeligere enn før, selv om representantene vi møtte innrømmer at det samtidig er en stor utfordring å få dette til å gå på skinner.
– Det at 75.000 publikummere, pluss alle frivillige, presse og artister, utgjør det nærmere 110.000 mennesker som samles hver dag i opp til åtte døgn på rad på et begrenset areale. Dette gjør det vanskelig å gjennomføre en fullstendig miljøbevisst profil. Vi har innført et avfallsorteringssystem, som vi håper å få til å fungere tilfredsstillende, mens vi oppfordrer festivalgjengere som ikke har planer om å ta med seg utstyr som for eksempel soveposer og telt hjem igjen, å donere dette til trengende, sier Danielsen.
– Den økologiske profilen, som vi for eksempel ser at Øyafestivalen har lagt seg på, er vanskeligere å gjennomføre for en festival av vår størrelse, men vi erogså bevisste på at all mat som serveres er kvalitetssikret i alle ledd.
Billettsalget skyter fart
Salget av festivalpass har for alvor begynt å ta av – mer enn to måneder før festivalen sparkes i gang.
– Til nå har vi solgt rundt en tredjedel av billettene, sier Esben Danielsen. – Og av dem er hele 6.000 solgt i Norge! Norge er faktisk det landet billettsalget har gått raskest utenfor Danmark. Dette antyder at det vil komme enda flere nordmenn til festivalen i år, enn hva som har skjedd tidligere år. I snitt har det vært solgt et sted mellom 12- og 13.000 pass til norske publikummere gjennom de siste årene.
Roskilde Festival 2007 går av stabelen fra 5.- til 8. juli, og toppes av navn som Beastie Boys, Muse, Queens Of The Stone Age og The Who i tillegg til nevnte Björk og Red Hot Chili Peppers. Fra Norge stiller 120 Days, BigBang, Datarock, Thomas Dybdahl, The Lionheart Brothers og Ungdomskulen i tillegg til halvnorske The Whitest Boy Alive og Dream Of An Opium Eater.